עקביה כתב:אלי אשד טוען שהוא יודע מי המציא את הגולם מפראג - סופר יהודי שחי בגרמניה, בשם משה ברוך (ברתולד) אורבך. באזור שנת 1837
מאידך באותה הרשימה (=באתר שכתובתו מופיעה למטה) התגלה מקור אמיתי הקדום ביותר הידוע ברגע זה של סיפור הגולם והמהר"ל וגם הוא מ-1834. ספר גרמני גם הוא בשם :
jüdische Gil Blas (The Jewish Gil Blas).
מאת Joseph Seligmann Kohn (1803-1850).
ובספר זה מובאת אגדת הגולם והמהר"ל בהערה.
והנה תקציר באנגלית של מה שמתואר שם :
Here is says that in the attic is kept some relics from a distinguished rabbi of an earlier time, including the Golam (which means "servant" in Hebrew and Persian) of Rabbi Liwa, whom the people call the "hohe Rabbi Löw" (the tall Rabbi Löw). It goes on to mention his legendary relations with Emperor Rudolph II, and that he made this Golem out of clay, with his Kabbalistic knowledge. The rabbi Golem was animated by a special paper with God's name on it, and he had a different one for weekdays and Shabbos. At night he would remove it from his mouth. If I understand correctly, the idea is that on Shabbos the Golem would have a day off, like anyone else, and so was not obliged to listen to his master. One Friday night he forgot to remove it, and as soon as the 92nd Psalm was sung (when Shabbat begins) it began to cause a ruckus. The whole building swayed! So the prayer was halted, and the rabbi replaced the paper with the weekday name of God, and it calmed down, and then the prayer could be resumed. The author says that to this day the event is commemorated in Prague with a 15 minute break after the first Psalm is recited. minute break after the first Psalm is recited.
מכיוון שהאגדה מובאת כאן בהערה ולא כיצירה ספרותית בפני עצמה יש לראשונה סבירות שאכן מדובר באגדה עממית אמיתית ולא יצירה ספרותית.
אבל אני עדיין דבק בעמדתי שיייתכן שישנה גירסה ספרותית קדומה יותר מ-1834 של הסיפור אולי של ברתולד אוארבך והיא המקור האמיתי לכל זה ויש לחפשה במגזין יהודי כל שהוא מגרמניה או אוסטריה או צ'כיה משנות העשרים או ראשית שנות השלושים של המאה ה-19.
ראו
http://onthemainline.blogspot.com/2011/ ... print.html
מחולת המחנים כתב:שמעתי שבחוברת הנפלאה שהו"ל זה עתה רבי יצחק ישעיה ווייס הוא מוכיח ממקורות קדומים שיש מקור לסיפור על גולם שיצר המהר"ל מפראג, הוא גם מביא את דברי האשל אברהם מבוטשאטש שציין הרב אמסטרדם, ובין השאר מדייק זאת מנוסח מצבתו של המהר"ל.
כמו כן שמעתי שהוא מכה על קדקדו של שי"ר שרצה להוכיח שלא היה למהר"ל שייכות לתורת הקבלה מכך שלא נזכר על כך מאומה בנוסח מצבתו, ואילו רי"י ווייס טוען שמנוסח המצבה אנו רואים שציינו שהיה לו יד ושם בתורת הקבלה, כאשר על מצבתו חרטו את המילים הללו: "כל פרד"ס נכנס שלום ועבר".
א. חיים כתב:הייתי מציע לכולכם לא לערער על מציאות הגולם. אני מכיר מישהו שהוא בן אחר בן שלו. ואוכל על ידו לסתור את כל התאוריות שלכם. כמאמר הגמ' "בא הרוג ברגליו".
שברי לוחות כתב:מחולת המחנים כתב:שמעתי שבחוברת הנפלאה שהו"ל זה עתה רבי יצחק ישעיה ווייס הוא מוכיח ממקורות קדומים שיש מקור לסיפור על גולם שיצר המהר"ל מפראג, הוא גם מביא את דברי האשל אברהם מבוטשאטש שציין הרב אמסטרדם, ובין השאר מדייק זאת מנוסח מצבתו של המהר"ל.
כמו כן שמעתי שהוא מכה על קדקדו של שי"ר שרצה להוכיח שלא היה למהר"ל שייכות לתורת הקבלה מכך שלא נזכר על כך מאומה בנוסח מצבתו, ואילו רי"י ווייס טוען שמנוסח המצבה אנו רואים שציינו שהיה לו יד ושם בתורת הקבלה, כאשר על מצבתו חרטו את המילים הללו: "כל פרד"ס נכנס שלום ועבר".
האם נוסח המצבה הוא הנוסח המקורי
לפי המונח בזכרוני נוסח זה נכתב לאחר שנים רבות מפטירת המהר"ל
סגי נהור כתב:סליחה, הנהלה!
האם השלב הבא הוא שאני אעלה כאן דברי לעג על "מרן רשכבה"ג"?
אני מבקש לשמור כאן על כבודם של גדולי ישראל.
דומני שזו המדיניות של הפורום, והערתי על כך באשכול סמוך.
שאם לא כן, דומה שרבים לא יוכלו להמשיך ולהשתתף בדיונים כאן.
מחולת המחנים כתב:שמעתי שבחוברת הנפלאה שהו"ל זה עתה רבי יצחק ישעיה ווייס הוא מוכיח ממקורות קדומים שיש מקור לסיפור על גולם שיצר המהר"ל מפראג,
קורא עכביש כתב:מחולת המחנים כתב:שמעתי שבחוברת הנפלאה שהו"ל זה עתה רבי יצחק ישעיה ווייס הוא מוכיח ממקורות קדומים שיש מקור לסיפור על גולם שיצר המהר"ל מפראג,
מה שם החוברת הנפלאה, ואיך ניתן להשיגו??
מעט דבש כתב:רק תיקון קטן:
מה שכתב שם שאולי מקום הגולם הקבוע היה בעליית גג ביהכ"נ - ראה לעיל שאין כלל עליית גג לביהכ"נ.
רבותיי כתב:מאת הקי''ד במעין החדש. להנאתכם המלאה.
מצאו חן בעיניי בעיקר השורות האחרונות...
א גאליציאנער כתב:מעט דבש כתב:רק תיקון קטן:
מה שכתב שם שאולי מקום הגולם הקבוע היה בעליית גג ביהכ"נ - ראה לעיל שאין כלל עליית גג לביהכ"נ.
לא הבנתי כוונתך וכוונת המצוטט אליו אתה מציין, שהלוא הייתי כבר כמה פעמים בפראג ויש מחוץ לבית הכנסת - בקיר המזרח מבחוץ - שליבות ברזל קבועות בכותל ועולות לדלת עץ קטנה מעל לבית הכנסת, ומי יאמר שאין עליית גג?
ואם לא די בכך הרי התמונה המראה זאת, שעל ידה או דומה לה כבר מחו ליה אמוחא לאותו אחד שראה 'במו עיניו' שאין עליית גג.
איש_ספר כתב:עברתי על המאמר ונשארתי בלי מילים.
ומהצד, שגגה יצא מיד השליט להשתמש בסגנון זר, של השוללים קדמות הזוה"ק, ("נראה כי בר אילן חשוב את ר"י רוזנברג למעין ר' משה די ליאון של דורו!"), אחרי שבספרו הגדול "תורה שבע"פ" הרחיק דבריהם.
איש_ספר כתב:בהערה 3 מצטט הרב ענבל מדברי הרמ"ק בנוגע לספר יצירה ואני מצטט: וראה גם דברי המקובל הנודע הרמ"ק שקדם למהר"ל במאמרו (!) על דברי הקדמונים ביצירת אדם ע"פ ספר יצירה (נדפס בהצבי גליון לא ירושלים תרמ"ו): "אל תחשוב המעיין שיש כח עתה לפעול ע"פ הספר הזה, שאינו, והטעם כי נסתמו מקורי המעשיות ואפסה הקבלה ופסו אמונים".
לפני שאומר משהו אני מאד מבקש לדעת היכן זה התפרסם, יען שיגעתי לחפש בגליון הצבי מצוי ברשת, ולא מצאתי. וכנראה נפל ט"ס בציון.
איש_ספר כתב:קבלתי כעת מחכ"א
הציטוט מופיע בספר חסידות אשכנז בתולדות המחשבה היהודית כרך 3 נספח ו עמ' 263. המקור שמצוין שם הוא: 'כתב יד המתואר ברשימת כתבי היד של הירשנזון (מס' 27) תוספת לגליון לא להצבי ירושלים תרמ"ו'.
מעניין מאד לבדוק את המקור.
הציטוט מריח משכילי ממש. מה גם שכל ספרי הרמ"ק גלויים היום לפנינו כולל חיבורו הגדול אור יקר וציטוט זה לא קיים שם (בשבחי הרמ"ק של יודייקין יש ערך על ספר יצירה ואין שם כלל דברים כאלה). אנסה להתחקות אחר המקור.
יין כתב:בגלמים ואוטיזם איני יודע, אך מדובר בהמשך הקו שנקט לגבי המיתולגיה האלילית מימי קדם, כאשר לדידו אין לומר כי דברים המקובלים כאמת אצל המוני אנשים אין בהם שמץ של עובדתיות. ולכל היותר יש לטרוח ולמצוא את ההסבר הרציונלי העומד מאחורי הררי הגוזמאות והדמיונות.
מסגנון דבריו עולה ברור שפשיטא לי' שפרק זה אינה מגוף הספר אלא הוספת מלקט אנונימי. וזוהי הדגשתו "ובסופו יש קונטרס וכו', ונלוה אליו בשם שער העשרים". כלומר, זה קונטרס, נמצא "בסופו" של הספר המקורי, "ונלוה אליו בשם שער העשרים", אין זה שער העשרים (דבר שלא קיים) אלא משהו שנלוה אל הספר והוצמד עליו שם "שער העשרים".פי' הרמ"ק על ספר יצירה - כ"י מהודר מאוד. ובסופו יש "קונטרס העתקת דברי הקדמונים ביצירה אדם על פי ספר יצירה", ונלוה אליו בשם שער העשרים. וכתב בראשו "ואל תחשוב וכו'
כלומר, הוא אינו מייחס הדברים לרמ"ק כלל, רק בספו של אחד מכתבי יד (העתקה כמובן) של ספרו של הרמ"ק יש נספח, כולה מיוחדת להעתיק דברי קדמונים בענין ספר יצירה וכו'. (וכל זה מתוך תיאור ב'הצבי' כמבואר בהערה שם), והמחבר האנונימי של הליקוט הנ"ל הוא שמקדים ומזהיר וכו'.בסופו של אחד מכתבי-היד של פירוש ספר יצירה לר' משה קורדובירו מופיע נספח המעתיק את 'דברי הקדמונים ביצירת אדם על פי ספר יצירה'. אך גם כאן מקדים המחבר ומזהיר: 'ואל תחשוב וכו'"
אפשר כתב:יין כתב:בגלמים ואוטיזם איני יודע, אך מדובר בהמשך הקו שנקט לגבי המיתולגיה האלילית מימי קדם, כאשר לדידו אין לומר כי דברים המקובלים כאמת אצל המוני אנשים אין בהם שמץ של עובדתיות. ולכל היותר יש לטרוח ולמצוא את ההסבר הרציונלי העומד מאחורי הררי הגוזמאות והדמיונות.
כלומר, וראש מוכשר כמו שיש לו אומר לו להתעסק בזוטות כעין אלו?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 103 אורחים