מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול אביעה חידות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ב' פברואר 21, 2011 10:11 pm

מעיין כתב:א"צ רמז רק עיון על אתר
ואעפ"כ אתן רמז
ונוקב שם י'


כוונתך לאסתר פרק ז פס' י?
נערך לאחרונה על ידי יאיר ב ב' פברואר 21, 2011 10:49 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

מעיין
הודעות: 1956
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מעיין » ב' פברואר 21, 2011 10:20 pm

לא התכוונתי על זה ברמיזתי מ"מ יפה התכוונת שיש לעיין בפסוק ההוא ובסביב ליריאיו

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ב' פברואר 21, 2011 10:47 pm

אין לי שום כיוון..
לתועלת המנסים לפתור נכונה:
פרק ז:
"ה ויאמר המלך אחשורוש, ויאמר לאסתר המלכה: מי הוא זה ואי-זה הוא, אשר-מלאו לבו לעשות כן. ו ותאמר אסתר--איש צר ואויב, המן הרע הזה; והמן נבעת, מלפני המלך והמלכה. ז והמלך קם בחמתו, ממשתה היין, אל-גנת, הביתן; והמן עמד, לבקש על-נפשו מאסתר המלכה--כי ראה, כי-כלתה אליו הרעה מאת המלך. ח והמלך שב מגנת הביתן אל-בית משתה היין, והמן נפל על-המטה אשר אסתר עליה, ויאמר המלך, הגם לכבוש את-המלכה עמי בבית; הדבר, יצא מפי המלך, ופני המן, חפו. ט ויאמר חרבונה אחד מן-הסריסים לפני המלך, גם הנה-העץ אשר-עשה המן למרדכי אשר דבר-טוב על-המלך עמד בבית המן--גבה, חמשים אמה; ויאמר המלך, תלהו עליו. י ויתלו, את-המן, על-העץ, אשר-הכין למרדכי; וחמת המלך, שככה."
פרק ח:
א ביום ההוא, נתן המלך אחשורוש לאסתר המלכה, את-בית המן, צרר היהודיים (היהודים); ומרדכי, בא לפני המלך--כי-הגידה אסתר, מה הוא-לה. ב ויסר המלך את-טבעתו, אשר העביר מהמן, ויתנה, למרדכי; ותשם אסתר את-מרדכי, על-בית המן.

מעיין
הודעות: 1956
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מעיין » ב' פברואר 21, 2011 10:55 pm

בסביב ליריאיו לא התכוונתי לפסוקים הסמוכים
אלא לשלטי הגבורים שתלוי זיינם עליה

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ב' פברואר 21, 2011 11:48 pm

מעיין כתב:בסביב ליריאיו לא התכוונתי לפסוקים הסמוכים
אלא לשלטי הגבורים שתלוי זיינם עליה


אתה המפרשים?

שמע, זה לא הולך..
או שתתן עוד רמז או שתסביר את הרמז הקודם.

דראל
הודעות: 692
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי דראל » ג' פברואר 22, 2011 12:12 am

חכם באשי כתב:קול אומר קרא,
אכן קולך אומר קרא-קרא כעורב, אבל לפני שהינך שופך חמתך, עיין נא במה שמדובר כאן:
דראל הביא את תרגום השבעים כסייעתא לפרשנות של המלבי"ם, לא כעֵד נוסח אחר למקרא.
ולכך אף אני התכוונתי, באומרי שגדולי עולם הביאו את תרגום השבעים. הם הביאוהו כסיוע פרשני.


ומצדיקי ככוכבים לעולם ועד, ומלמדי החובה, יהי רצון שלא ישולם לכם כמידתכם.

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חנבין » ג' פברואר 22, 2011 7:37 am

חכם באשי כתב:חנבין,
את תרגומו-פירושו של הירונימוס כמעט ולא הביאו חכמי ישראל המקובלים, למיטב ידיעתי (חוץ מכמה חכמים איטלקיים ש'ישבו על הגדר'; משהו כזה...),
כנראה בגלל היותו כומר (שונא ישראל) אשר גם עיוות את הפרשנות כדי להוכיח את 'צדקת' האמונה הנוצרית. והדברים עתיקים.

אציין שני ראשונים שרומזים להירונימוס, ציין לי אתה כנגד זה שניים שרומזים לשבעים, הרי לדבריך יש הרבה יותר איזכורים של השבעים מאשר להירונימוש, אזי אם לי יש שתיים שעולים כרגע בדעתי ומן הסתם יש הרבה יותר, לך צריך להיות לפחות שתיים:
אבן עזרא בראשית לז לה
ופה טעה המתרגם לתועים שתרגם שאולה גיהנם
רמב"ן בראשית מא מה
וכן עשו הנוצרים המעתיקים
גם בויכוח הרמב"ן מוזכר גירונימוש במפורש, אבל שם מפי הנוכחים בויכוח שהזכירו אותו לסיעתא לרמב"ן, ומטבע הדברים שיזכירו אותו, ולא אחשב אותו כאן כאילו הרמב"ן הזכירו בכתביו.
כעת אני שואל האם יש שתיים כנגד שתיים. ובאותה הזדמנות אשמח אם תראה היכן התיחסו לתרגום הנ"ל בכבוד.
תוספת מאוחרת: וכן בס' העקרים מאמר ג פכ"ה גם כן מוזכר גירונימו, אבל שם לצרכי פולמוס, לא בענין פרשני טהור.

ובכאן טעה גירונימו המעתיק לנוצרים שהעתיק "תמימה" - בלתי בעלת מום, ועשה כן כדי שלא ייוחס לתורת משה שהיא שלמה

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ג' פברואר 22, 2011 8:13 am

חנבין כתב:
חכם באשי כתב:חנבין,
את תרגומו-פירושו של הירונימוס כמעט ולא הביאו חכמי ישראל המקובלים, למיטב ידיעתי (חוץ מכמה חכמים איטלקיים ש'ישבו על הגדר'; משהו כזה...),
כנראה בגלל היותו כומר (שונא ישראל) אשר גם עיוות את הפרשנות כדי להוכיח את 'צדקת' האמונה הנוצרית. והדברים עתיקים.

אציין שני ראשונים שרומזים להירונימוס, ציין לי אתה כנגד זה שניים שרומזים לשבעים, הרי לדבריך יש הרבה יותר איזכורים של השבעים מאשר להירונימוש, אזי אם לי יש שתיים שעולים כרגע בדעתי ומן הסתם יש הרבה יותר, לך צריך להיות לפחות שתיים:
אבן עזרא בראשית לז לה
ופה טעה המתרגם לתועים שתרגם שאולה גיהנם
רמב"ן בראשית מא מה
וכן עשו הנוצרים המעתיקים
גם בויכוח הרמב"ן מוזכר גירונימוש במפורש, אבל שם מפי הנוכחים בויכוח שהזכירו אותו לסיעתא לרמב"ן, ומטבע הדברים שיזכירו אותו, ולא אחשב אותו כאן כאילו הרמב"ן הזכירו בכתביו.
כעת אני שואל האם יש שתיים כנגד שתיים. ובאותה הזדמנות אשמח אם תראה היכן התיחסו לתרגום הנ"ל בכבוד.
תוספת מאוחרת: וכן בס' העקרים מאמר ג פכ"ה גם כן מוזכר גירונימו, אבל שם לצרכי פולמוס, לא בענין פרשני טהור.

ובכאן טעה גירונימו המעתיק לנוצרים שהעתיק "תמימה" - בלתי בעלת מום, ועשה כן כדי שלא ייוחס לתורת משה שהיא שלמה

viewtopic.php?f=7&t=4039&start=0&st=0&sk=t&sd=a

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ג' פברואר 22, 2011 8:16 am

אשכול אביעה חידות
מעיין כתב:לבקשת יאיר שלא לסטות האשכול
אחזור על שאלתי
להסב את האשכול על מכונו
מעיין כתב:עם מי התכונן המן להפגש בעת צליבתו?

מעיין כתב:א"צ רמז רק עיון על אתר
ואעפ"כ אתן רמז
ונוקב שם י'

יאיר כתב:
מעיין כתב:בסביב ליריאיו לא התכוונתי לפסוקים הסמוכים
אלא לשלטי הגבורים שתלוי זיינם עליה


אתה מתכוון למפרשים?

שמע, זה לא הולך..
או שתתן עוד רמז או שתסביר את הרמז הקודם.

מעיין
הודעות: 1956
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מעיין » ג' פברואר 22, 2011 5:19 pm

אתן רמז נוסף
'שניות מדברי סופרים'

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חנבין » ג' פברואר 22, 2011 5:23 pm

מעיין כתב:א"צ רמז רק עיון על אתר
ואעפ"כ אתן רמז
ונוקב שם י'

נראה שאתה מתכוין לזה ששמו יוצא מר"ת הפסוק הנ"ל, ולכן גם נקטת צליבתו, אך אינני יודע מה הקשר להמן, ומה רואים בענין בעיון על אתר.

מעיין
הודעות: 1956
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מעיין » ג' פברואר 22, 2011 5:27 pm

חנבין, אתה מתקרב
רק צריך לעיין, בהנלוים להמגילה
אם תחפש תמצא
א"צ לזה להרחיק לכת עד תרגום השבעים...

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חנבין » ג' פברואר 22, 2011 5:38 pm

מעיין כתב:חנבין, אתה מתקרב
רק צריך לעיין, בהנלוים להמגילה
אם תחפש תמצא
א"צ לזה להרחיק לכת עד תרגום השבעים...

אתה מתכוין שהתרגום שלנו נוקט לשון צליבה?

מעיין
הודעות: 1956
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מעיין » ג' פברואר 22, 2011 5:42 pm

מתקרב, אבל א"א לי לפרש בהדי'
מפני יראת הצענזור...

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חנבין » ג' פברואר 22, 2011 5:49 pm

מעיין כתב:מתקרב, אבל א"א לי לפרש בהדי'
מפני יראת הצענזור...

מהתרגום אין הוכחה דוקא לזה כי כך כל לשון תליה, בלשון ארמי.

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ג' פברואר 22, 2011 5:54 pm

כל מה שכתבתם חשבתי כולל הימח שמו אבל לא הבנתי היכן זה רמוז בדיוק.

א"כ התשובה היא יש"ו אך צריך לדעת היכן רמוז.

מעיין
הודעות: 1956
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מעיין » ג' פברואר 22, 2011 5:56 pm

אם אין מבינים רמז - עיין בתרגום שני

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ג' פברואר 22, 2011 6:02 pm

כוונתך למילים "לאכסנדיא דבר פנדירא"?
נערך לאחרונה על ידי יאיר ב ג' פברואר 22, 2011 6:03 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חנבין » ג' פברואר 22, 2011 6:03 pm

מעיין כתב:אם אין מבינים רמז - עיין בתרגום שני

מה זה אכסנדריה?
כך היה כינוי של העיר אלכסנדריה אצל חלק מהמחברים ויש גירסאות דגרסי להדיא לאלכסנדריה
מה הקשר?

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ג' פברואר 22, 2011 6:04 pm

חנבין כתב:
מעיין כתב:אם אין מבינים רמז - עיין בתרגום שני

מה זה אכסנדריה?
כך היה כינוי של העיר אלכסנדריה אצל חלק מהמחברים ויש גירסאות דגרסי להדיא לאלכסנדריה
מה הקשר?

בן פנדירא הוא יש"ו

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חנבין » ג' פברואר 22, 2011 6:05 pm

יאיר כתב:
חנבין כתב:
מעיין כתב:אם אין מבינים רמז - עיין בתרגום שני

מה זה אכסנדריה?
כך היה כינוי של העיר אלכסנדריה אצל חלק מהמחברים ויש גירסאות דגרסי להדיא לאלכסנדריה
מה הקשר?

בן פנדירא הוא יש"ו
זה ברור והבנתי מיד כשראיתי דברי התרגום שני אבל מה זה אכסנדריה

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חנבין » ג' פברואר 22, 2011 6:07 pm

ראיתי באחד התרגומים לתרגום שני: למחיצתם של הנתלים
אבל לא זכור לי שאכסנדריה זו מחיצה

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ג' פברואר 22, 2011 6:09 pm

יש"ו למד כשפים באלכסנדריה של מצרים. שבת קד: (ושם נקרא בן סטדא ועיי"ש תוס').

מעיין
הודעות: 1956
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מעיין » ג' פברואר 22, 2011 6:10 pm

נו? זה הי' כל כך קשה
ונוקב שם י' - ר"ת ישו
כתוב בתרגום שהיא נלוה על המגילה
ולא כתבתי מפרשים שתרגום אין ממש מפרש ,ולא תרגום שלא לגלות בהדי' כמובן, רק א' משלטי הגבורים
והוא שניו"ת מדברי סופרים - תרגום שני

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חנבין » ג' פברואר 22, 2011 6:11 pm

יאיר כתב:יש"ו למד כשפים באלכסנדריה של מצרים. שבת קד: (ושם נקרא בן סטדא ועיי"ש תוס').

יפה, דוקא שם כתבו התוס' שאין זה אותו האיש אבל בחגיגה כתבו שכן. עכ"פ התרגום שנקט בן פנדירה סבור כתוס' בחגיגה.
נערך לאחרונה על ידי חנבין ב ג' פברואר 22, 2011 6:13 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ג' פברואר 22, 2011 6:12 pm

כן..היה קשה.. :)

מעניין שיש"ו השביע כל האילנות (בשם המפורש) שלא יסכימו שיתלה עליהם (כך ב"תולדות יש"ו")
ואילו אצל המן לא רצו גם בלי השבעה..

מעיין
הודעות: 1956
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מעיין » ג' פברואר 22, 2011 6:14 pm

למתמיהים הרי המן הי' זמן רב לפני ישו
אף שיש דברים בגו
ואציין ברצו"ה
מ"מ לענ"ד הוא ליצונתא דעבודה זרה שכותבי התרגום הליצו משתיהם יחד...

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ג' פברואר 22, 2011 6:15 pm

אגב..מי שיקרא את "תולדות יש"ו" בספר "סדר יעקב וב"אוצר ויכוחים" (ויש לי עוד קבצים) יבין היאך אותו האיש הצליח לשטות בהמון ויבין מהיכן נובעים מנהגיהם..מעניין ומומלץ!

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ג' פברואר 22, 2011 6:16 pm

מעיין כתב:למתמיהים הרי המן הי' זמן רב לפני ישו
אף שיש דברים בגו
ואציין ברצו"ה
מ"מ לענ"ד הוא ליצונתא דעבודה זרה שכותבי התרגום הליצו משתיהם יחד...

אכן זו היתה הסיבה שלא חשבתי שהכיוון הזה נכון..(איך פגשו אם היה אחריו..).

מעיין
הודעות: 1956
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מעיין » ג' פברואר 22, 2011 6:19 pm

אבל שקר!!
ודי למבין עיין בקובץ עץ חיים שיצא לאור לאחרונה... ויש הרבה בלבולים בתולדתו ובענין אי תרי יש"ו הוו

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ג' פברואר 22, 2011 6:28 pm

מה שקר?

"תולדות יש"ו"? יש 4 גרסאות לספר (וכן יש לו כ-5 שמות)..
אולי לא הכל שם נכון אבל ודאי שהרבה דברים שם נכונים.

ותרי יש"ו הוי, ע"כ אנו חייבים לומר. (שאל"כ יש סתירות בגמ').

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חנבין » ג' פברואר 22, 2011 6:33 pm

מעיין כתב:אבל שקר!!
ודי למבין עיין בקובץ עץ חיים שיצא לאור לאחרונה... ויש הרבה בלבולים בתולדתו ובענין אי תרי יש"ו הוו

אני יותר מתפלא על סדר המלכים שעלו על כסא שלמה, לפי התרגום שני (פרק א פסוק ב):
נבוכדנצר שבהו
אלכסנדר מוקדון נטלו למצרים
שם נפל בידי שישק מלך מצרים (שהיה לפני נבוכדנצר ואין לומר שזה אחר הנקרא כך שהרי מבואר שם שזה פרעה ששבר רגלו כשניסה לעלות על הכסא)
אנונפיוס בן אנטיוכוס נטלו ממצרים (מי זה?)
כשבטלה מלכותו נטלו כורש (לכאורה קודם בכל מקרה לבן אנטיוכוס)

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ג' פברואר 22, 2011 6:50 pm

רוצים לפתוח על זה אשכול? :) [שלא יאמרו שהתפזרנו מנושא האשכול...].

מעיין
הודעות: 1956
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מעיין » ג' פברואר 22, 2011 7:09 pm

יאיר כתב:
מעיין כתב:למתמיהים הרי המן הי' זמן רב לפני ישו
אף שיש דברים בגו
ואציין ברצו"ה
מ"מ לענ"ד הוא ליצונתא דעבודה זרה שכותבי התרגום הליצו משתיהם יחד...

אכן זו היתה הסיבה שלא חשבתי שהכיוון הזה נכון..(איך פגשו אם היה אחריו..).


הא לכם הקושי' וההערה מספר מגלה עפה נדפס בסוף אהבת יונתן ויקרא [בילוגריי תרצה]
בר פנדירא.jpg
בר פנדירא.jpg (117.53 KiB) נצפה 11054 פעמים


ומספר תורת יחיאל לרע"י שלעזינגער

בר פנדירא ב.jpg
בר פנדירא ב.jpg (195.22 KiB) נצפה 11053 פעמים


ולכאורה צריך להוסיף שנכתב כליצונתא דעבודה זרה, מ"מ שיחת ת"ח צריכה לימוד גם אם נכתב כליצונתא דע"ז, והוא כדברי הגאון רע"י דהם בחינה א' מבחינת הגלגול.

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ד' פברואר 23, 2011 8:14 am

יאיר כתב:תזכורת: מי הם מחמד (מ"ם בפתח חי"ת בשוא), קלמנה, קנונתו והויה?


נו מעיין עכשיו תורך..וזה קל מאוד...

מעיין
הודעות: 1956
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מעיין » ד' פברואר 23, 2011 6:36 pm

זה באמת קל מאחר שכבר כתבת התשובה ולא רציתי לטרוח מ"מ לבקשתך אעלה לכאן

מהאברבנאל

אברבנאל.jpg
אברבנאל.jpg (44.13 KiB) נצפה 11002 פעמים


ומ'למכסה עתיק' מהגרשי"ח קניבסקי

למכסה עתיק.jpg
למכסה עתיק.jpg (27.7 KiB) נצפה 11002 פעמים

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ד' פברואר 23, 2011 6:46 pm

שכוייח!
עכשיו כולם יודעים..

מעיין
הודעות: 1956
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מעיין » ד' פברואר 23, 2011 7:03 pm

היכי תמצא, אכילה אחת יחייב לברך אחריו עשרים ברכות?

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חנבין » א' פברואר 27, 2011 12:41 pm

מעיין כתב:היכי תמצא, אכילה אחת יחייב לברך אחריו עשרים ברכות?


אומרים הבדלה בחונן הדעת, ואם טעה ולא הבדיל משלים תפלתו ואינו חוזר, מפני שצריך להבדיל על הכוס. ואם טעם קודם שהבדיל על הכוס צריך לחזור ולהבדיל בתפלה. (שו"ע או"ח סי' רצד סעיף א)


מכאן שמי שלא הבדיל לא בתפילה ולא על הכוס ואכל משהו נתחייב בברכה אחרונה על מה שאכל, ועוד י"ט ברכות של תפילת שמ"ע כולל ולמלשינים.
יש למצא אפילו יותר, אילו אכל לחם, נתחייב בד' ברכות של ברכה"מ כולל הטוב והמטיב ועוד י"ט ברכות שמו"ע, ס"ה כ"ג ברכות.

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » א' פברואר 27, 2011 2:09 pm

חנבין כתב:
מעיין כתב:היכי תמצא, אכילה אחת יחייב לברך אחריו עשרים ברכות?


אומרים הבדלה בחונן הדעת, ואם טעה ולא הבדיל משלים תפלתו ואינו חוזר, מפני שצריך להבדיל על הכוס. ואם טעם קודם שהבדיל על הכוס צריך לחזור ולהבדיל בתפלה. (שו"ע או"ח סי' רצד סעיף א)


מכאן שמי שלא הבדיל לא בתפילה ולא על הכוס ואכל משהו נתחייב בברכה אחרונה על מה שאכל, ועוד י"ט ברכות של תפילת שמ"ע כולל ולמלשינים.
יש למצא אפילו יותר, אילו אכל לחם, נתחייב בד' ברכות של ברכה"מ כולל הטוב והמטיב ועוד י"ט ברכות שמו"ע, ס"ה כ"ג ברכות.

יפה מאוד!
וזה דוקא בכזית. (ז"א יש מציאות של 19/20/23 ברכות).


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 128 אורחים