איך חשב שקוראי ספריו יהיו כ"כ נאיבים?
יבנה כתב:בעבר נתפרסמו אלדד הדני ודוד הראובני שהמציאו כיוצ"ב על עצמם. וכאן מספר על אחר שכביכול סיפר כן על עצמו, ובדרך נס היה בקי ברבני הונגריה הנדחים של מאה שנה שלפניו... עוד מסופר בו על האדמו"ר מטיבט שלא קיבל מהבעש"ט, ועוד דברים מוזרים. איך חשב שקוראי ספריו יהיו כ"כ נאיבים?
חיים ושלו' כתב:יבנה כתב:בעבר נתפרסמו אלדד הדני ודוד הראובני שהמציאו כיוצ"ב על עצמם. וכאן מספר על אחר שכביכול סיפר כן על עצמו, ובדרך נס היה בקי ברבני הונגריה הנדחים של מאה שנה שלפניו... עוד מסופר בו על האדמו"ר מטיבט שלא קיבל מהבעש"ט, ועוד דברים מוזרים. איך חשב שקוראי ספריו יהיו כ"כ נאיבים?
קצת כבוד להגרע"י לא יזיק אלדד הדני היה אמיתי לגמרי ולא המצאה, חלילה, כי הראשונים ז"ל האמינו בו, ואנו לא חכמים מהם.
חיים ושלו' כתב:לכאורה הרבה מן החברים ראו כבר המכתב http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=39542&st=&pgnum=186&hilite=, אבל לי זה נזדמן כעת בפעם ראשון לראותו בפנים, ויש בו כמה דברים נפלאים מאד, כגון שעד לפני כ150 נשנה עדיין היה קהילה גדולה מאד של עשרת השבטים במדינת טיבעט, ואף הכירו את ספר הזוהר הק', ופלא לאן נעלם, והר"ר יונתן אייבשיץ היה גלגול מיונתן בן גרשום, ועוד.
עזריאל ברגר כתב:והם דברים מבהילים ביותר.
שבילי דנהרדעא כתב:הרי אמרו חז"ל ביאתו לעולם בלא חטא, אמנם הרש"ש הקשה מה שהקשה, אבל הביאור הפשוט שכל זמן שהוא בעולם הזה הרי הוא בלא חטא ולא מתחשבים בעוונות שעבר בגלגול הקודם.
גם תמוה כיון שלהיעב"ץ היה הכח לראות פגם זו, וכי לא הבין דבר פשוט כזה שיכול להיות מגלגול הקודם?
אוצר החכמה כתב:זה תמוה מסיבות אחרות שנתן לכל גדולי הדור שבאותו דור את כוחו המיוחד של האריז"ל..
שבילי דנהרדעא כתב:כל עניין שבכל הדורות התגעגעו וחיפשו אחר עשרת השבטים, לכאורה נובע מסיפוריו של אלדד הדני, שלכל הנראה הם נכונים
מתעמק כתב:אך כאשר נעיין בדבר נראה שראשוני אשכנז הנ"ל היה בידם נוסח שונה מדברי אלדד הדני מנוסחות המצויות בדפוס.
שבילי דנהרדעא כתב:קראתי כל מילה, אבל מה לעשות שהרי רב צמח לא דחה דבריו שהם שקרים, ובפשטות משמע שהאמין להם, וכן בשאר ראשונים, מבלעדי האבן עזרא שכתב שאין לקבלם, ואינו ברור אם דוחה כל הסיפור שלו או רק ההלכות.
פרנצויז כתב:נראה שיש לחלק בין מה שהובא בקדמונים ששמעו מאלדד הדני, לבין מה שנדפס בספר שבידינו הנקרא "אלדד הדני".
והנכתב בספר יתכן שהוא פחות מוסמך.
ראה בס' "אלדד הדני" (פרעסבורג תרנ"א) במבוא (עמ' XXV) שכותב עפשטיין השערה בשם ר"י רייפמאנן (בכת"ע הכרמל שנה ח') שהסיפורים שבספר נתחברו בזמן מאוחר ונקראו בשקר על שם אלדד.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 21&hilite=
וראה בכת"ע "הכרמל" מאמר של רייפמאנן על אלדד הדני, שנה ח' מס' 32, ח' אלול תר"ל (4.9.1870), עמ' 254 [6], שמוכיח שלא נכתב ע"י אלדד הדני עצמו אלא ע"י איש אחר.
http://jpress.nli.org.il/Olive/APA/NLI_ ... /04&page=6
(המאמר שלו נכתב שם בהמשכים עד מס' 37).
וראה עוד באשכול "אלדד הדני – הלכות א"י"
viewtopic.php?f=7&t=5144#p42014
ומש"כ שם הרה"ג מתעמקמתעמק כתב:אך כאשר נעיין בדבר נראה שראשוני אשכנז הנ"ל היה בידם נוסח שונה מדברי אלדד הדני מנוסחות המצויות בדפוס.
עיין שם באריכות.
חיים ושלו' כתב:עד לפני כ150 שנה עדיין היה קהילה גדולה מאד של עשרת השבטים במדינת טיבעט, ואף הכירו את ספר הזוהר הק', ופלא לאן נעלם,
יבנה כתב:גם מה שהבאת בשם רייפמן אינו מדויק, ולדבריו בדף שציינת גם ההלכות נתבדו ע"י אחר.
יבנה כתב:[נראה שאתה מודה שדבריו אינם הגיוניים, וא"כ אינני צריך לפרט את הסתירות והתמיהות שבדבריו, אך הינך סבור שאתה מוכרח לקבל את הדברים כנכונים מצד אמונת חכמים.
.
שכניה בן יחיאל כתב:אולי היה לרע"י טעות בפרטים ואיש זה היה מקרים, (במיוחד שאיני יודע האם הבין ברור את מבטא לשון הקודש שלו).
הם נהגו לתרגם כל דבר באגדה ללשונם בתוספת מדרשים וכן היה שם עסק רב בקבלה והיו רגילים לומר את פיוטי הקליר.
שבילי דנהרדעא כתב:יבנה כתב:[נראה שאתה מודה שדבריו אינם הגיוניים, וא"כ אינני צריך לפרט את הסתירות והתמיהות שבדבריו, אך הינך סבור שאתה מוכרח לקבל את הדברים כנכונים מצד אמונת חכמים.
.
מה שיש בדבריו דברים שנראים אינם הגיוניים אינו סיבה מספיק לדחות, כי מה בכך גם סיפורי הסמבטיון והבני משה השוכנים ליד נראים מוזרים לא פחות, והם נכונים בודאי כמפורש בחז"ל, וע"כ לומר שבמשך השנים הפסיק הזרימה ובני משה נתערבו בין האומות, וה"ה לגבי עשרת השבטים נאמר כן, ומה דיש סמך לדברי אלדד ממה שאנו מכירים האתיופיים שמייחסים עצמם לשבט דן.
מתעמק כתב:איפה בדיוק בחז"ל או אפילו בראשונים יש סיפורי הסמבטיון והבני משה? ככל הידוע לי יש רק מה שמסופר בגמרא ובמדרש שיש נהר הנובע בכח ושובת בשבת, והרמב"ן מקשר שבצד הנהר ההיא שוכנים עשרת השבטים, בלי מופתים ובלי נפלאות. עיין באשכול בעל האקדמות - בירור.
מדברי חז"ל יוצא שעשרת השבטים נשארו במקומם, ורובם או עכ"פ חלק גדול מהם נטמעו בין האומות עוד בזמנם. .
יבנה כתב:[לא שאני לך בין להאמין לדברי חז"ל ובין להאמין לסיפורי שבט פרימיטיבי מאפריקה?!
אם הדבר לא הגיוני וגם אין לזה מקור מחז"ל והראשונים אין שום טעם לקבל את הדברים כנכונים. האם אתה גם מאמין לדמיונות איו "המלך"?
."
שבילי דנהרדעא כתב:יבנה כתב:[לא שאני לך בין להאמין לדברי חז"ל ובין להאמין לסיפורי שבט פרימיטיבי מאפריקה?!
אם הדבר לא הגיוני וגם אין לזה מקור מחז"ל והראשונים אין שום טעם לקבל את הדברים כנכונים. האם אתה גם מאמין לדמיונות איו "המלך"?
."
האם לדעתך כל הגדולים שמזכירים עניין עשרת השבטים כגון תלמידי הגר"א וכמדומני גם הגר"א בעצמו ור' מנשה בן ישראל פשוט הלכו שולל אחרי סיפורי אלדד, ורק אתה החכם שאינו מאמין להבלים?
אני לא חושב שנוכל לכנות יהודים מאתיופיה שבט פרימיטיבי, סוף סוף הם יהודים, ובכל אופן לאו מפיהם אנו חיים, אלא פלא שסיפורם תואם לסיפורי אלדד שהם בארץ כוש ומתייחסים לשבט דן.
שבילי דנהרדעא כתב:אגב אזכיר תמיהה בדברי אלדד שכתב שחט ולא בירך שחיטתו פסולה, ולכאורה עשרת השבטים גלו קודם שתיקנו חז"ל הברכות, ולא היה אצלם ברכות כלל כמו שלא היה חנוכה ופורים?
יבנה כתב: וכבר נתבאר שהאבן עזרא סבר שאין המעשה אמיתי, וכן רוב פוסקי זמנינו לא סמכו על המעשה לקבוע יהדותם של הפלאשים כפי שכתבתי באריכות כאן viewtopic.php?f=17&t=24547#p246754. .
עשרת השבטים שגלו למקום א' אינם חסרים אלא אסיפה מח"ל אל הארץ, אבל יהודה הנפוצים בד' כנפות הארץ צריכים קיבוץ ג"כ...
שישראל הן לקט שכחה ופאה לעני ולגר תעזוב אותם והיינו שישראל נחלקו לג' חלקים והן עשרת השבטים יהודה ובני משה יהודה הם לקט נפוצים בד' כנפות הארץ ע"ה הן שכחה כמ"ש האובדים בארץ אשור בני משה הם פאה שיושבים בפאה אחת, ואלו ג' כתות לעני ולגר תעזוב אותם עני הוא משיח ולגר הוא משה תעזוב אותם...
שיניך כעדר הרחלים שעלו מן הרחצה (ו ה-ו) שערך הם בני משה החונים לפנים מנהר הסמבטיון שהמה צדיקים ופרושים גדולים, והן המושיעים ועליהם נאמר ועלו מושיעים בהר ציון וכו' ושניך כנגד עשרת השבטים...
וגם כי אדונינו התנא רשב"י גלה לנו בזוהר קדשו כי בעקבות משיחא יתגלו מאחינו עשרת השבטים...
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 131 אורחים