שמח תשמח כתב:http://www.otzar.org/crops/1240656351675820898.html
חכם באשי כתב:טעם לכתיבת 'יהודא' (או: יאודה. ונראה שהספרדים נהגו יותר כלשון אחרון), הוא בגלל שב'יהודה' קיים שם הויה כולו כסדרו, ורק אות אחת (ד) חוצצת.
אך לכאורה אין ענין זה לאלישע. ויותר מכך, היה עדיף לשנות את ה'א' שבאלישע, משום 'אלי' שבראשו.
יאיר כתב:שמח תשמח כתב:http://www.otzar.org/crops/1240656351675820898.html
אין הכוונה שם לשם "אבויה"?
איש_ספר כתב:יאיר כתב:שמח תשמח כתב:http://www.otzar.org/crops/1240656351675820898.html
אין הכוונה שם לשם "אבויה"?
הספר הוא מפתח לכתיבת שמות בגיטין. וכי בא להדריך כתיבת שם אלישע בן אבויה?
צמרת הארז כתב:ה"חתם סופר" גם מתבטא תמיד ב"עיקור" במקום "עיקר". מעניין למה.
צמרת הארז כתב:צמרת הארז כתב:ה"חתם סופר" גם מתבטא תמיד ב"עיקור" במקום "עיקר". מעניין למה.
הור ההר כתב:בלי שום קשר לנושא האשכול: ישנו גם מקום המכונה "אלישה" שם התגורר אחד מבני יון, עם צאצאיו, כנזכר בראשית י ד, דה"א א ז. ביחזקאל כז ז, נזכרים "איי אלישה". החוקרים משערים שמדובר באי קפריסין (כך זכור לי ממפות תנ"ך קורן), מעניין על סמת מה?
חכם באשי כתב:טעם לכתיבת 'יהודא' (או: יאודה. ונראה שהספרדים נהגו יותר כלשון אחרון), הוא בגלל שב'יהודה' קיים שם הויה כולו כסדרו, ורק אות אחת (ד) חוצצת.
שבטיישראל כתב:חכם באשי כתב:טעם לכתיבת 'יהודא' (או: יאודה. ונראה שהספרדים נהגו יותר כלשון אחרון), הוא בגלל שב'יהודה' קיים שם הויה כולו כסדרו, ורק אות אחת (ד) חוצצת.
מה המקור לדבריך ?
חכם באשי כתב:איני זוכר.
יש לך הסבר אחר?
שבטיישראל כתב:חכם באשי כתב:טעם לכתיבת 'יהודא' (או: יאודה. ונראה שהספרדים נהגו יותר כלשון אחרון), הוא בגלל שב'יהודה' קיים שם הויה כולו כסדרו, ורק אות אחת (ד) חוצצת.
מה המקור לדבריך ?
איסתרא בלגינא כתב:צמרת הארז כתב:צמרת הארז כתב:ה"חתם סופר" גם מתבטא תמיד ב"עיקור" במקום "עיקר". מעניין למה.
שנויי לשון כתוצאה משנויי מבטא הם דבר נפוץ אצל הפוסקים.
בר ששת כתב:שבתי וראיתי בתשובות החברים, ולא מצאתי אף לא אחת תואמת לדרך כתיבתו של ה"חתם סופר" זי"ע, שלא מצינו שנהג לכתוב בשינויים מכללי הדקדוק כ"עיקור" וכדומה.
לשונו זהב וגם בפיוטיו לא מצינו הטייה ללשון המבטא?!
חכם באשי כתב:טעם לכתיבת 'יהודא' (או: יאודה. ונראה שהספרדים נהגו יותר כלשון אחרון), הוא בגלל שב'יהודה' קיים שם הויה כולו כסדרו, ורק אות אחת (ד) חוצצת.
אך לכאורה אין ענין זה לאלישע. ויותר מכך, היה עדיף לשנות את ה'א' שבאלישע, משום 'אלי' שבראשו.
יאיר כתב:חכם באשי כתב:טעם לכתיבת 'יהודא' (או: יאודה. ונראה שהספרדים נהגו יותר כלשון אחרון), הוא בגלל שב'יהודה' קיים שם הויה כולו כסדרו, ורק אות אחת (ד) חוצצת.
אך לכאורה אין ענין זה לאלישע. ויותר מכך, היה עדיף לשנות את ה'א' שבאלישע, משום 'אלי' שבראשו.
עקב הודעה זו viewtopic.php?f=10&t=4750#p37362 התעוררתי בדבר ידוע שאולי קשור לנושא ולשם "יהודא",
שבשפה העברית מצויות הרבה מילים שסופן נכתב בה"א או באל"ף לדוגמא: דוגמה/א, [קוביה], גרסה,שאילתה, גמרא
עיינו כאן: http://www.safa-ivrit.org/spelling/dugma.php
וכאן: http://hebrew-academy.huji.ac.il/sheelo ... 01002.aspx
[יש גם התחלפויות אחרות כמו תורכיה-טורקיה אך זה כבר משהו אחר..].
מעיין כתב:מענין לענין, החת"ס רגיל לכנות בתשובותיו, את תשובות היעב"ץ 'שילת יעב"ץ'
ובזכרוני שדרש או כתב פעם על זה הגאון בעל שבט הלוי
שהוא ר"ת ש'ויתי י' ל'נגדי ת'מיד
זקן ששכח כתב:מעיין כתב:מענין לענין, החת"ס רגיל לכנות בתשובותיו, את תשובות היעב"ץ 'שילת יעב"ץ'
ובזכרוני שדרש או כתב פעם על זה הגאון בעל שבט הלוי
שהוא ר"ת ש'ויתי י' ל'נגדי ת'מיד
היש ביד כב' להסביר מה קשר מצא בין זה לזה? ומה מקום לשרבב לכאן ענין ה'שויתי'?!
רגע, לפני ההתקפה: ודאי שיש על כל יהודי לשוות אותו ית' נגד עיניו תמיד, אבל הקשר בין זה לבין שינוי שם הספר הוא תמוה ביותר.
אוצר החכמה כתב:כיוון שאני משער שלא ראו את זה בכת"י של החת"ס אלא בדפוס
צריך לבדוק גם אם זה שינוי של החת"ס או של המעתיקים והמדפיסים.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 65 אורחים