עושה חדשות כתב:רמב"ן חולין כז. -
דלכתחלה לא סגי ליה באחד בעוף ולא ברוב שנים בין בעוף בין בבהמה אלא עד דשחיט כולהו סימנים בין בעוף בין בבהמה, ולא משום דם אלא משום שמצות שחיטה על שנים שלמים בין בעוף בין בבהמה דהכי אגמריה רחמנא למשה למשחט שנים, ורובו של אחד בעוף ושל שנים בבהמה ככולן, ואפשר דכי בעינן יותר מרוב אחד בעוף ורוב שנים בבהמה מדרבנן הוא דבדאוריתא לא מפליג רחמנא בכל מקום בין לכתחלה לדיעבד, והרי הטילו הכתוב לעוף בין בהמה לדגים שלא לחייבו כלל אלא בסימן אחד, אלא מדרבנן כדאמרינן לקמן (כ"ח ב') מדרבנן דילמא לא אתי למיעבד פלגא, והכא נמי משום גזירה.
אשמח להרחיב את הדיון בדוגמאות ומקורות.
החושב כתב:כמדומה בקריאת שמע מדאורייתא לכתחילה צריך להשמיע לאוזנו אך אם לא השמיע יצא בדיעבד. ולא בדקתי כעת.
ספרים וועלט כתב:החושב כתב:כמדומה בקריאת שמע מדאורייתא לכתחילה צריך להשמיע לאוזנו אך אם לא השמיע יצא בדיעבד. ולא בדקתי כעת.
כמדומה שהמשנ"ב (בביה"ל??) מביא שזו מחלוקת, ושרוב דיעות שזה רק מדרבנן.
פי האתון כתב:כל דיני קדשים - אם לא שנה הכתוב לעכב - זה לכתחילה, ובדיעבד יצא...
וכמדומני שהרב משמ"ר הלוי זצ"ל כתב בזה סימן בחידושיו לזבחים.
חיים שאול כתב:לכתחילה ובדיעבד בדאורייתא - רשימה
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 149 אורחים