מלבב כתב:מי הניח תפילין והתפלל שחרית באלסקה בבוקר מוקדם, ונסע במטוס ועבר את קו התאריך לסין והגיע לפני חצות, האם צריך להניח תפילין ולהתפלל שוב?
מלבב כתב:תוכן כתב:מלבב כתב:מי הניח תפילין והתפלל שחרית באלסקה בבוקר מוקדם, ונסע במטוס ועבר את קו התאריך לסין והגיע לפני חצות, האם צריך להניח תפילין ולהתפלל שוב?
אין דין שצריך להניח תפילין כל יום. כך שעיקר השאלה היא רק לגבי תפילה. אלא שבתפילה אמרינן כאילו מעיד עדות שקר.
מי שהיה אנוס מתפילה פטור מתפילין באותו יום?
כרמי שלי כתב:מלבב כתב:מי הניח תפילין והתפלל שחרית באלסקה בבוקר מוקדם, ונסע במטוס ועבר את קו התאריך לסין והגיע לפני חצות, האם צריך להניח תפילין ולהתפלל שוב?
ראה בס' ישראל והזמנים ח"ב פי"ג ס"ב.
מלבב כתב:וכי מי שנוסע במטוס כל הזמן ומסובב את כדור הארץ שבועות וחודשים ולא רואה שקיעה, וכי ניחא שלא צריך להתפלל שחרית ? וכי מה שהשקיע גורם להתחלפות היום זה בנוגע לאדם הרואה את השקיעה, הרי זה בנוגע למקום, אז אם הגיע למקום שכבר היה שם שקיע של יום הבא אז הוא נמצא ביום הבא, מה איכפת לי שהו במקרה לא היה שם בעת השקיעה.
בן ראובן כתב:מלבב כתב:וכי מי שנוסע במטוס כל הזמן ומסובב את כדור הארץ שבועות וחודשים ולא רואה שקיעה, וכי ניחא שלא צריך להתפלל שחרית ? וכי מה שהשקיע גורם להתחלפות היום זה בנוגע לאדם הרואה את השקיעה, הרי זה בנוגע למקום, אז אם הגיע למקום שכבר היה שם שקיע של יום הבא אז הוא נמצא ביום הבא, מה איכפת לי שהו במקרה לא היה שם בעת השקיעה.
ולדידך, מי שהתפלל זה עתה שחרית וחצה את קו התאריך ליום הבא, צריך מיד להתפלל שחרית שוב?
כן
ואם חצה ליום הקודם, הרי הוא פטור מתפילה כל אותו היום לפי שכבר התפלל ביום זה (שהיה אצלו אתמול)?
לא, זה שונה, כי לא החלפת התאריך גורם, סיום היום והתחלת יום חדש, מי שעובר ליום הבא, אצלו כבר הסתיים היום כיון שבמקום שנמצא כבר היה שקיעה של יום הבא אע״פ שהוא לא היה שם בעת השקיעה, אבל מי חזר לתאריך אתמול לא יכול להיחשב כאותו יום של אתמול אע״פ שהתאריך הוא אותו תאריך, כי סוף סוף בשקיעה הסתיים היום והוא עבר את היום הזה והתחיל יום חדש וזה לא נותן לעקור למפרע
דומני שאין אף אחד שנוהג או פוסק כך.
מלבב כתב:בן ראובן כתב:מלבב כתב:וכי מי שנוסע במטוס כל הזמן ומסובב את כדור הארץ שבועות וחודשים ולא רואה שקיעה, וכי ניחא שלא צריך להתפלל שחרית ? וכי מה שהשקיע גורם להתחלפות היום זה בנוגע לאדם הרואה את השקיעה, הרי זה בנוגע למקום, אז אם הגיע למקום שכבר היה שם שקיע של יום הבא אז הוא נמצא ביום הבא, מה איכפת לי שהו במקרה לא היה שם בעת השקיעה.
ולדידך, מי שהתפלל זה עתה שחרית וחצה את קו התאריך ליום הבא, צריך מיד להתפלל שחרית שוב?
כן
ואם חצה ליום הקודם, הרי הוא פטור מתפילה כל אותו היום לפי שכבר התפלל ביום זה (שהיה אצלו אתמול)?
לא, זה שונה, כי לא החלפת התאריך גורם, סיום היום והתחלת יום חדש, מי שעובר ליום הבא, אצלו כבר הסתיים היום כיון שבמקום שנמצא כבר היה שקיעה של יום הבא אע״פ שהוא לא היה שם בעת השקיעה, אבל מי חזר לתאריך אתמול לא יכול להיחשב כאותו יום של אתמול אע״פ שהתאריך הוא אותו תאריך, כי סוף סוף בשקיעה הסתיים היום והוא עבר את היום הזה והתחיל יום חדש וזה לא נותן לעקור למפרע
דומני שאין אף אחד שנוהג או פוסק כך.
בן ראובן כתב:מלבב כתב:בן ראובן כתב:מלבב כתב:וכי מי שנוסע במטוס כל הזמן ומסובב את כדור הארץ שבועות וחודשים ולא רואה שקיעה, וכי ניחא שלא צריך להתפלל שחרית ? וכי מה שהשקיע גורם להתחלפות היום זה בנוגע לאדם הרואה את השקיעה, הרי זה בנוגע למקום, אז אם הגיע למקום שכבר היה שם שקיע של יום הבא אז הוא נמצא ביום הבא, מה איכפת לי שהו במקרה לא היה שם בעת השקיעה.
ולדידך, מי שהתפלל זה עתה שחרית וחצה את קו התאריך ליום הבא, צריך מיד להתפלל שחרית שוב?
כן
ואם חצה ליום הקודם, הרי הוא פטור מתפילה כל אותו היום לפי שכבר התפלל ביום זה (שהיה אצלו אתמול)?
לא, זה שונה, כי לא החלפת התאריך גורם, סיום היום והתחלת יום חדש, מי שעובר ליום הבא, אצלו כבר הסתיים היום כיון שבמקום שנמצא כבר היה שקיעה של יום הבא אע״פ שהוא לא היה שם בעת השקיעה, אבל מי חזר לתאריך אתמול לא יכול להיחשב כאותו יום של אתמול אע״פ שהתאריך הוא אותו תאריך, כי סוף סוף בשקיעה הסתיים היום והוא עבר את היום הזה והתחיל יום חדש וזה לא נותן לעקור למפרע
דומני שאין אף אחד שנוהג או פוסק כך.
כלומר, לדידך יכול אדם שיהיו אצלו שני ימים ששניהם ט"ו בחודש, אבל אי אפשר שיהיה לו יום אחד שחציו ט"ו וחציו ט"ז, אלא על כרחך שני ימים הם. וכל זה הוא סברא מוכרחת שאין לחלוק עליה...
לא בגלל שלא יכול להיות רק בגלל הסברא שהסברתי, כך נראה לי, ואפשר לחלוק למי שנראה לו אחרת
ומה יספור בספירת העומר מי שעבר ליום הקודם?
בספירת העומר מסתבר שלא תלוי בימים שעברו עליו בפרטי רק בימים שאוחזים עכשיו באות מקום מיום הבאת העומר
ועוד עולה לדבריך, שהמתפלל שחרית בט"ו בחודש וחצה את הקו למקום שהוא ט"ז חייב להתפלל שוב מאחר שהתחלף יומו. חזר וחצה למקום שהוא ט"ו, פטור. חזר וחצה למקום שהוא ט"ז, שוב התחלף יומו ושוב חייב להתפלל (דמה בכך שכבר התפלל בט"ז, הרי מאז כבר התחלף יומו, ולדבריך אפשר שיהיו שני ימים שתאריכם אחד), וחוזר חלילה.
מלבב כתב:ומה יספור בספירת העומר מי שעבר ליום הקודם?
בספירת העומר מסתבר שלא תלוי בימים שעברו עליו בפרטי רק בימים שאוחזים עכשיו באות מקום מיום הבאת העומר.
בן ראובן כתב:
כלומר, לדידך יכול אדם שיהיו אצלו שני ימים ששניהם ט"ו בחודש, אבל אי אפשר שיהיה לו יום אחד שחציו ט"ו וחציו ט"ז, אלא על כרחך שני ימים הם. וכל זה הוא סברא מוכרחת שאין לחלוק עליה...מלבב כתב:לא בגלל שלא יכול להיות רק בגלל הסברא שהסברתי, כך נראה לי, ואפשר לחלוק למי שנראה לו אחרת
בן ראובן כתב:בן ראובן כתב:
כלומר, לדידך יכול אדם שיהיו אצלו שני ימים ששניהם ט"ו בחודש, אבל אי אפשר שיהיה לו יום אחד שחציו ט"ו וחציו ט"ז, אלא על כרחך שני ימים הם. וכל זה הוא סברא מוכרחת שאין לחלוק עליה...מלבב כתב:לא בגלל שלא יכול להיות רק בגלל הסברא שהסברתי, כך נראה לי, ואפשר לחלוק למי שנראה לו אחרת
ניסיתי להראות שדבריך אינם סברא אחידה, אלא שתי סברות סותרות.
ובכל אופן, דומני שאין מי שפוסק או נוהג שהעובר את קו התאריך חייב לחזור ולקיים מצות תפלה, ק"ש וכו' בו ביום.
מלבב כתב:בן ראובן כתב:בן ראובן כתב:
כלומר, לדידך יכול אדם שיהיו אצלו שני ימים ששניהם ט"ו בחודש, אבל אי אפשר שיהיה לו יום אחד שחציו ט"ו וחציו ט"ז, אלא על כרחך שני ימים הם. וכל זה הוא סברא מוכרחת שאין לחלוק עליה...מלבב כתב:לא בגלל שלא יכול להיות רק בגלל הסברא שהסברתי, כך נראה לי, ואפשר לחלוק למי שנראה לו אחרת
ניסיתי להראות שדבריך אינם סברא אחידה, אלא שתי סברות סותרות.
ובכל אופן, דומני שאין מי שפוסק או נוהג שהעובר את קו התאריך חייב לחזור ולקיים מצות תפלה, ק"ש וכו' בו ביום.
באמת תמיהה גדול על הפוסקים.
בן ראובן כתב:מלבב כתב:בן ראובן כתב:בן ראובן כתב:
כלומר, לדידך יכול אדם שיהיו אצלו שני ימים ששניהם ט"ו בחודש, אבל אי אפשר שיהיה לו יום אחד שחציו ט"ו וחציו ט"ז, אלא על כרחך שני ימים הם. וכל זה הוא סברא מוכרחת שאין לחלוק עליה...מלבב כתב:לא בגלל שלא יכול להיות רק בגלל הסברא שהסברתי, כך נראה לי, ואפשר לחלוק למי שנראה לו אחרת
ניסיתי להראות שדבריך אינם סברא אחידה, אלא שתי סברות סותרות.
ובכל אופן, דומני שאין מי שפוסק או נוהג שהעובר את קו התאריך חייב לחזור ולקיים מצות תפלה, ק"ש וכו' בו ביום.
באמת תמיהה גדול על הפוסקים.
תמיהה גדולה משום שאינם סוברים כסברתך שיכול אדם להתחייב בק"ש ותפלה עשרות פעמים ביום אם ידלג הלוך ושוב מעבר לקו התאריך? וכי זו הסברא הפשוטה שמי שאינו סובר כך תמיהה גדולה עליו?
מלבב כתב:או מי שפרחה נשמתו לפני השקיעה וקם לתחייה אחר הנץ האם זה המשך של אותו יום? .
מלבב כתב:לא אמרתי שיכול להתחייב עשרות פעמים ביום, רק שתי פעמים כיון שנעשה יום חדש.
בן ראובן כתב:מלבב כתב:לא אמרתי שיכול להתחייב עשרות פעמים ביום, רק שתי פעמים כיון שנעשה יום חדש.
למה לא יתחייב בפעם השניה והשלישית שחוצה את הקו? הרי בכל פעם נעשה יום חדש, לא?
מלבב כתב:מי הניח תפילין והתפלל שחרית באלסקה בבוקר מוקדם, ונסע במטוס ועבר את קו התאריך לסין והגיע לפני חצות, האם צריך להניח תפילין ולהתפלל שוב?
אוצר החכמה כתב:מלבב כתב:מי הניח תפילין והתפלל שחרית באלסקה בבוקר מוקדם, ונסע במטוס ועבר את קו התאריך לסין והגיע לפני חצות, האם צריך להניח תפילין ולהתפלל שוב?
לא כל כך הבנתי את הסיפור. הוא היה באלסקה ביום ראשון. הגיע לסין וזה היה יום שני בבוקר. אם הוא לא יניח תפילין אלא יחכה למחרת כלומר יום שלישי ייצא שביום שני לא התפלל ולא הניח תפילין?
אוצר החכמה כתב:מלבב כתב:מי הניח תפילין והתפלל שחרית באלסקה בבוקר מוקדם, ונסע במטוס ועבר את קו התאריך לסין והגיע לפני חצות, האם צריך להניח תפילין ולהתפלל שוב?
לא כל כך הבנתי את הסיפור. הוא היה באלסקה ביום ראשון. הגיע לסין וזה היה יום שני בבוקר. אם הוא לא יניח תפילין אלא יחכה למחרת כלומר יום שלישי ייצא שביום שני לא התפלל ולא הניח תפילין?
סגי נהור כתב:אוצר החכמה כתב:מלבב כתב:מי הניח תפילין והתפלל שחרית באלסקה בבוקר מוקדם, ונסע במטוס ועבר את קו התאריך לסין והגיע לפני חצות, האם צריך להניח תפילין ולהתפלל שוב?
לא כל כך הבנתי את הסיפור. הוא היה באלסקה ביום ראשון. הגיע לסין וזה היה יום שני בבוקר. אם הוא לא יניח תפילין אלא יחכה למחרת כלומר יום שלישי ייצא שביום שני לא התפלל ולא הניח תפילין?
ואם הגיע אחרי חצות יתפלל מנחה פעמיים?
מלבב כתב:אוצר החכמה כתב:מלבב כתב:מי הניח תפילין והתפלל שחרית באלסקה בבוקר מוקדם, ונסע במטוס ועבר את קו התאריך לסין והגיע לפני חצות, האם צריך להניח תפילין ולהתפלל שוב?
לא כל כך הבנתי את הסיפור. הוא היה באלסקה ביום ראשון. הגיע לסין וזה היה יום שני בבוקר. אם הוא לא יניח תפילין אלא יחכה למחרת כלומר יום שלישי ייצא שביום שני לא התפלל ולא הניח תפילין?
זה מה שאני טוען, אבל החברים פה טוענים שיום שנים ויום ראשון אצלו התמזג ליום אחד ולכן פטור להניח שוב ביום שני.
מלבב כתב:סגי נהור כתב:אוצר החכמה כתב:מלבב כתב:מי הניח תפילין והתפלל שחרית באלסקה בבוקר מוקדם, ונסע במטוס ועבר את קו התאריך לסין והגיע לפני חצות, האם צריך להניח תפילין ולהתפלל שוב?
לא כל כך הבנתי את הסיפור. הוא היה באלסקה ביום ראשון. הגיע לסין וזה היה יום שני בבוקר. אם הוא לא יניח תפילין אלא יחכה למחרת כלומר יום שלישי ייצא שביום שני לא התפלל ולא הניח תפילין?
ואם הגיע אחרי חצות יתפלל מנחה פעמיים?
זה כמו מי שנמצא במקום שאין לילה האם יתפלל שחרית פעמיים?
סגי נהור כתב:מלבב כתב:סגי נהור כתב:אוצר החכמה כתב:מלבב כתב:מי הניח תפילין והתפלל שחרית באלסקה בבוקר מוקדם, ונסע במטוס ועבר את קו התאריך לסין והגיע לפני חצות, האם צריך להניח תפילין ולהתפלל שוב?
לא כל כך הבנתי את הסיפור. הוא היה באלסקה ביום ראשון. הגיע לסין וזה היה יום שני בבוקר. אם הוא לא יניח תפילין אלא יחכה למחרת כלומר יום שלישי ייצא שביום שני לא התפלל ולא הניח תפילין?
ואם הגיע אחרי חצות יתפלל מנחה פעמיים?
זה כמו מי שנמצא במקום שאין לילה האם יתפלל שחרית פעמיים?
עכ"פ יצטרך להניח תפילין שוב כל שעבר את קו התאריך לפני השקיעה?
אוצר החכמה כתב:מה ההבדל אם הוא הגיע ליום שלישי (במקרה הזה) או שיום שלישי הגיע אליו (המקרה שקורה לנו יום יום).
יותר קושי הוא המקרה ההפוך שנסע מיום שלישי ליום שני.
אוצר החכמה כתב:מה ההבדל אם הוא הגיע ליום שלישי (במקרה הזה) או שיום שלישי הגיע אליו (המקרה שקורה לנו יום יום).
מלבב כתב:בן ראובן כתב:מלבב כתב:לא אמרתי שיכול להתחייב עשרות פעמים ביום, רק שתי פעמים כיון שנעשה יום חדש.
למה לא יתחייב בפעם השניה והשלישית שחוצה את הקו? הרי בכל פעם נעשה יום חדש, לא?
למה יום חדש, הסברתי שכשעובר ליום קודם זה לא ים אחר רק המשך של יום שהתחיל בו, אז אם חוזר בחזרה ליום שהתחיל בו וודאי שלא התחלף היום.
בן ראובן כתב:מלבב כתב:בן ראובן כתב:מלבב כתב:לא אמרתי שיכול להתחייב עשרות פעמים ביום, רק שתי פעמים כיון שנעשה יום חדש.
למה לא יתחייב בפעם השניה והשלישית שחוצה את הקו? הרי בכל פעם נעשה יום חדש, לא?
למה יום חדש, הסברתי שכשעובר ליום קודם זה לא ים אחר רק המשך של יום שהתחיל בו, אז אם חוזר בחזרה ליום שהתחיל בו וודאי שלא התחלף היום.
אז כשעובר ליום הקודם זה לא יום אחר, וכשעובר ליום הבא זה כן יום אחר? מאי פסקא?
מלבב כתב:בן ראובן כתב:מלבב כתב:בן ראובן כתב:מלבב כתב:לא אמרתי שיכול להתחייב עשרות פעמים ביום, רק שתי פעמים כיון שנעשה יום חדש.
למה לא יתחייב בפעם השניה והשלישית שחוצה את הקו? הרי בכל פעם נעשה יום חדש, לא?
למה יום חדש, הסברתי שכשעובר ליום קודם זה לא ים אחר רק המשך של יום שהתחיל בו, אז אם חוזר בחזרה ליום שהתחיל בו וודאי שלא התחלף היום.
אז כשעובר ליום הקודם זה לא יום אחר, וכשעובר ליום הבא זה כן יום אחר? מאי פסקא?
פשוט שזה לא יום חדש, השאלה רק אם זה אותו יום או שחוזר חזרה ליום שם אתמול.
סגי נהור כתב:אוצר החכמה כתב:מה ההבדל אם הוא הגיע ליום שלישי (במקרה הזה) או שיום שלישי הגיע אליו (המקרה שקורה לנו יום יום).
אבל אין מצוה להתפלל שחרית בכל יום שלישי, אלא (פעם אחת) בכל יום. ולכן לפי הטענה שיומו (האחד) התחלף שמו משני לשלישי מובן ההבדל.
בן ראובן כתב:מלבב כתב:בן ראובן כתב:מלבב כתב:בן ראובן כתב:
למה לא יתחייב בפעם השניה והשלישית שחוצה את הקו? הרי בכל פעם נעשה יום חדש, לא?
למה יום חדש, הסברתי שכשעובר ליום קודם זה לא ים אחר רק המשך של יום שהתחיל בו, אז אם חוזר בחזרה ליום שהתחיל בו וודאי שלא התחלף היום.
אז כשעובר ליום הקודם זה לא יום אחר, וכשעובר ליום הבא זה כן יום אחר? מאי פסקא?
פשוט שזה לא יום חדש, השאלה רק אם זה אותו יום או שחוזר חזרה ליום שם אתמול.
אני מתקשה להבין למה כשחוזר חזרה ליום אתמול אתה מצריכו להתפלל שוב אף שכבר היה ביום הזה והתפלל, וכשחוזר חזרה ליום מחר אינך מצריכו להתפלל שוב כיון שכבר היה ביום הזה והתפלל.
אוצר החכמה כתב:סגי נהור כתב:אוצר החכמה כתב:מה ההבדל אם הוא הגיע ליום שלישי (במקרה הזה) או שיום שלישי הגיע אליו (המקרה שקורה לנו יום יום).
אבל אין מצוה להתפלל שחרית בכל יום שלישי, אלא (פעם אחת) בכל יום. ולכן לפי הטענה שיומו (האחד) התחלף שמו משני לשלישי מובן ההבדל.
המילה שני ושלישי זה דוגמא לעובדה שהחלף יום.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 63 אורחים