מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לימוד תורה בסעודה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
כהן
הודעות: 539
הצטרף: ד' ספטמבר 21, 2011 8:35 pm

לימוד תורה בסעודה

הודעהעל ידי כהן » ג' אוקטובר 25, 2011 6:30 pm

מבואר בפוסקים שכמו שאין לאכול לפני קיום מצוה ה"ה שאסור ללמוד שמא ישתקע בתלמודו וישכח לקיים המצוה וא"כ למה מותר ללמוד ד"ת בסעודה והרי הוא חייב בברכהמ"ז [כמובן שאין לשאול איך מותר להמשיך לאכול... שהרי בסופו של דבר יגמור לאכול ואז יברך כדרך הסועדים משא"כ במצוה אחרת שאינה שייכת לסוף הסעודה שחוששים שישכח לקיימה

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לימוד תורה בסעודה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אוקטובר 25, 2011 6:35 pm

אם עוד לא סיים סעודתו א"כ עדיין לא חל עליו החיוב וקודם החיוב מותר ללמוד.

כהן
הודעות: 539
הצטרף: ד' ספטמבר 21, 2011 8:35 pm

Re: לימוד תורה בסעודה

הודעהעל ידי כהן » ג' אוקטובר 25, 2011 7:01 pm

לכאורה החיוב חל לאחר שאכל שיעור חיוב ברכהמ"ז [אכן מצינו כן כמדומני לענין זימון וצ"ב]

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: לימוד תורה בסעודה

הודעהעל ידי יאיר » ג' אוקטובר 25, 2011 7:14 pm

אולי כיון ששולחנו לפניו לא חיישינן שישכח כולי האי עד שיעבור זמנו.
מלמד שכאן יש חיוב מיוחד ללמוד תורה
ובאמת בישיבות מצוי לפעמים שמאריכים בד"ת ועוברות יותר מ 72 דקות ויש לשים לב לכך ולהקפיד לאכול פת בנתיים.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לימוד תורה בסעודה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אוקטובר 25, 2011 7:27 pm

כהן כתב:לכאורה החיוב חל לאחר שאכל שיעור חיוב ברכהמ"ז [אכן מצינו כן כמדומני לענין זימון וצ"ב]


הוא חייב במצווה אבל עדיין לא הגיע זמנה

כהן
הודעות: 539
הצטרף: ד' ספטמבר 21, 2011 8:35 pm

Re: לימוד תורה בסעודה

הודעהעל ידי כהן » ג' אוקטובר 25, 2011 8:31 pm

לכאורה זמן המצוה הגיע ומאיזה טעם בגלל שרצונו לאכול יחשב שאי"ז זמנה ב.מצות שזמנן ביום אסור לאכול מעלוה"ש אע"פ שצריך לקיימם מהנה"ח לכתחילה וכ"ש כאן

איסתרא בלגינא
הודעות: 441
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: לימוד תורה בסעודה

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » ג' אוקטובר 25, 2011 8:51 pm

כהן כתב:לכאורה זמן המצוה הגיע ומאיזה טעם בגלל שרצונו לאכול יחשב שאי"ז זמנה ב.מצות שזמנן ביום אסור לאכול מעלוה"ש אע"פ שצריך לקיימם מהנה"ח לכתחילה וכ"ש כאן


זמן המצוה לברך אחר אכילתו והוא עוד לא גמר אכילתו ולא הגיע זמנה אע"פ שכבר חל חיובה להתחייב בה כשיגמור לאכול. ואינו דומה למצוות שזמנן כל היום שהגיע זמנן (המקביל לזה בברהמ"ז הוא משעה שגמר סעודתו עד אחר העיכול).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 448 אורחים