כדכד כתב:מה"ת?
כדכד כתב:שטר אפסירא דארעא הוא כמתבאר שם
זה אינו נכון בשני חלקים של כלי שיש להם עוד מקבילים
עזריאל ברגר כתב:כדכד כתב:מה"ת?
מסוגיית "אגב" שהשטר נקנה בכל מקום שהוא.
הֶחְלִיף חֲמוֹר בְּפָרָה וְטָלֶה וּמָשַׁךְ הַפָּרָה וַעֲדַיִן לֹא מָשַׁךְ אֶת הַטָּלֶה לֹא קָנָה שֶׁאֵין כָּאן מְשִׁיכָה גְּמוּרָה. וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּהֶן
וְכֵן הַמּוֹכֵר אֶת הַחֲמוֹר מָכַר אֶת הַמִּרְדַּעַת וְאֶת הָאֻכָּף אַף עַל פִּי שֶׁאֵינָן עָלָיו. אֲבָל לֹא מָכַר אֶת הַשַּׂק וְלֹא מֶרְכֶּבֶת הַנָּשִׁים וַאֲפִלּוּ הָיוּ עָלָיו בִּשְׁעַת הַמֶּכֶר
יתר10 כתב:ההלכה השניה שהבאת היא גמ' מפורשת והכוונה שאע"פ שאינן עליו מ"מ אומרים שדעתו במכירת/קניית החמור היתה גם על המרדעת והאוכף. לא מדובר שם לגבי קנין משיכה
כדכד כתב:איפה מצא מר איזה מקום בש"ס או בפוסקים לומר שקנין משיכה מועיל מבלי שימשוך את הדבר הנקנה?
מצינו רק בחליפין ואגב, שכיוון שקנה זה נתחיב זה בחליפיו או נקנה לו בכל מקום שהוא.
משיכה ענינה לקנות הדבר הנמשך. בלי זה אין מעשה קנין.
להעיר מהדוגמא של ספינה - ששם אין פשוט שהקנין הוא רק במשיכה
המקנה בהמה וכלים שעל גבה כאחד אע''פ שמשך הבהמה וקנאה לא קנה הכלים שעליה עד שיגביה או ימשוך הכלים עצמן אם אין דרכן להגביהן. שהבהמה כחצר המתהלכת היא ואין מה שבתוכה קנוי לבעלה. לפיכך אם היתה הבהמה כפותה קנה אף כלים שעליה
עזריאל ברגר כתב:אם ניקח את זה באופן קיצוני - אנו עלולים להגיע למסקנא שהקונה חמור בכליו - אפילו בעודן עליו אינו קונה במשיכה, כמבואר ברמב"ם הלכות מכירה פ"ג הי"ג:המקנה בהמה וכלים שעל גבה כאחד אע''פ שמשך הבהמה וקנאה לא קנה הכלים שעליה עד שיגביה או ימשוך הכלים עצמן אם אין דרכן להגביהן. שהבהמה כחצר המתהלכת היא ואין מה שבתוכה קנוי לבעלה. לפיכך אם היתה הבהמה כפותה קנה אף כלים שעליה
מעניין לראות את כל זה בשו"ע ונו"כ.
חיים סגל כתב:כדכד כתב:איפה מצא מר איזה מקום בש"ס או בפוסקים לומר שקנין משיכה מועיל מבלי שימשוך את הדבר הנקנה?
מצינו רק בחליפין ואגב, שכיוון שקנה זה נתחיב זה בחליפיו או נקנה לו בכל מקום שהוא.
משיכה ענינה לקנות הדבר הנמשך. בלי זה אין מעשה קנין.
להעיר מהדוגמא של ספינה - ששם אין פשוט שהקנין הוא רק במשיכה
השאלה היא אולי די בכך שמשך את העיקר,
לא הבנתי מה שהערת על ספינה, ברור בגמרא שקניינה עכ"פ גם במשיכה, ושאלתי היא האם במשיכת הספינה נקנים הדברים הכלולים במכירתם אם לא משכם
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 127 אורחים