מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אכילה לפני תקיעת שופר ליחיד שאין לו שופר

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
הנאמן
הודעות: 59
הצטרף: ג' מרץ 28, 2017 3:46 pm

אכילה לפני תקיעת שופר ליחיד שאין לו שופר

הודעהעל ידי הנאמן » א' ספטמבר 05, 2021 9:39 pm

אחד המחמיר ונמנע מלאכול לפני תקיעות והשנה נמצא בבידוד ואין לו או שלא יודע לתקוע, ותלוי באחרים שיבואו לתקוע (לאחר שיגמרו תפילתם) האם גם בכה"ג אין לו לאכול או שמא בזה לא חשיב שיש לפניו מצות תקיעת שופר שמוטלת עליו (אף שיודע בודאי שיבואו לתקוע לו) ויוכל בשופי לקדש ללא שום עוררין ואף לאכול יותר מכביצה?

מה שנכון נכון
הודעות: 11930
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אכילה לפני תקיעת שופר ליחיד שאין לו שופר

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' ספטמבר 05, 2021 10:56 pm

עמ"ב תרנב, ז.

הנאמן
הודעות: 59
הצטרף: ג' מרץ 28, 2017 3:46 pm

Re: אכילה לפני תקיעת שופר ליחיד שאין לו שופר

הודעהעל ידי הנאמן » א' ספטמבר 05, 2021 11:06 pm

שכויך גדול! היה נ"ל פשוט שמותר ומסתבר שלא, אמנם לגבי טעימה כתב שם בשעה"צ שודאי אין להחמיר

הנאמן
הודעות: 59
הצטרף: ג' מרץ 28, 2017 3:46 pm

Re: אכילה לפני תקיעת שופר ליחיד שאין לו שופר

הודעהעל ידי הנאמן » ב' ספטמבר 06, 2021 10:50 am

התבוננתי שוב והמקור הוא המג"א שם (ד) ולכאורה ראייתו צ"ע שלמד מסי' קפב וסי' רצו ובשניהם לא מיירי מאיסור אכילה לפני המצווה, בסי' קפב מיירי בברכה"מ שטעונה כוס ואם אין לו יין שלא יאכל, ובסי' רצו מיירי באיסור אכילה לפני הבדלה שבפשוטו אינו מצד אכילה לפני מצווה אלא דין מסוים בהבדלה כך בזכרוני מהסוגיא, וא"כ לול"ד המג"א היה בנקל לחלק מהכא, וצ"ע.

אודה למי שיודע אם מישהו נגע בענין

עזריאל ברגר
הודעות: 13695
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אכילה לפני תקיעת שופר ליחיד שאין לו שופר

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' נובמבר 30, 2021 5:25 pm

מסברא:
לכאורה בכל הענינים האלו (שופר, לולב, מגילה, נר חנוכה וכל כיו"ב) יש "צוויי דינים":
א. הזהירות מאכילה לפני קיום המצווה שמא ישכח.
ב. מובא (כמדומני מהרוקח) ש"חסידים הראשונים" היו מתענים על מצוה חביבה שמגיעה מזמן לזמן, מרוב חביבות המצוה.
והנה, מי שחושש רק לטעם הראשון - הוא יכול לקדש בבית הכנסת לפני תקיעת השופר, דהא רבים מדכרי אהדדי ובוודאי לא ישכחו מלתקוע בשופר. ולזה גם יכול להועיל לסמוך על שומר, כמובא במשנ"ב שם בסיום דבריו.
אבל מי שחושש לטעם השני - לא יעזרו לו כל התירוצים שהוא בוודאי לא ישכח, אלא יש ענין בתענית לפני המצווה (כנראה להראות שאינו עוסק בצרכי גופו כאשר הוא מתרגש ומצפה לקראת קיום המצוה).
ותן לחכם ויחכם עוד.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 14 אורחים