כשתילי זיתים כתב:האיך לא הזכיר בגמרא שבחלזון צובעים בו סגול וגם כחול, וצריך להיזהר לעשותו בחמה, שלא יצא ממנה צבעו הרגיל- סגול?
היכן בגמרא יש מתכון לעשיית התכלת ששם צריכה הגמרא לכתוב הוראות לבעלי המלאכה לעשותו בחמה?
ובאופן כללי - למה שתזהיר הגמרא שלא לעשות תכלת סגול? תכלת אינו סגול, וכתבה שהוא דומה לים, וחסל.
עד כה שמעתי טענות למה אמרו שתכלת מן החילזון כשרה, ולא הזהירו מחילזון אחר שאינו תכלת, אבל להזהיר שלא לעשות צבע סגול מאן דכר שמיה?
ויש בזה גם תשובה לטענה למה לא הזהירו מחילזון אחר שאינו צובע תכלת. פשיטא שהוא פסול, שהרי אינו צובע תכלת, ומה יש להזהיר ממנו. מזהירים רק מבין צובעי התכלת שיעשו מזה ולא מזה. [ואדרבה, טענת תומכי התכלת היא שאם יש חילזון אחר שצובע תכלת אזי הוי לחז"ל להזהיר ממנו, באם הוא פסול. (אלא או שכל המינים של חילזון הצובעים תכלת כשרים, או שאין עוד מין חילזון אחר הצובע תכלת). והמתנגדים טוענים שההוא לא מוגדר כלל חילזון ולכן נשלל מלשון התוספתא, וכו' וכו'].