יהודה בן יעקב כתב:גם, נתינת רבית ע"י כספי צדקה, תלויה במח' אחרונים, והמשנ"ב אסר.
עושה חדשות כתב:היכן המשנ"ב?
אני שם לב, שלא ביארתי את עצמי כל הצורך.
מותר רבית דרבנן לצורך מצוה. להרבה אחרונים היינו גם ללוות לצורך מצוה (וא"כ כספי המצוה משלמים רבית דרבנן), ולהמשנ"ב [סי' רמב, ד ושעה"צ טו] אסור, וכל ההיתר הוא רק להלוות כספי המצוה ברבית דרבנן, שעי"ז יתרבה ממון המצוה.
עושה חדשות כתב:ראובן, העוסק בצרכי צדקה, נצרך להלוואה גדולה כדי שיהיה סיפק בידו להעביר את כל התמיכות לפני החג. שמעון מלווה לו סכום גדול, בתמורה לכך שבנוסף על הפירעון, 'יקנה' לו ראובן מחצית מ'זכויות' הצדקה הנעשית בזכות כספי ההלוואה.
ראובן הוא הנדיב או הגזבר?
אם הוא גזבר, איך הוא יכול להקנות את זכויות המצוה של הנדיבים? ואת המצוה של סיוע לצדקה, יהיה למלוה גם לולי ההקנאה...