הרואה כתב:אגב במקרה ראיתי אתמול סרט מהלוויית מרן הרב שך זצ"ל.
בסך הכל לפני 22 שנה.
אישית (הייתי ילד אז) נראה לי כאילו שלא עבר הרבה מאז, לכאורה הישיבות המשיכו כרגיל, וגם הסמינרים והחדרים וכו' נראה לכאורה שהציבור החרדי נשאר כמו שהיה רק גדל משמעותית ב"ה.
כזכור השתתפו בהלויה כמעט כל הציבור החרדי, מאות אלפי אנשים, ואף מעט אנשים חובשי כיפות סרוגות.
דבר אחד שהיה בולט בכל הסרטונים האלו, כמעט לכל האברכים היה מראה מובהק של 'בני תורה'.
מראה מובהק כוונתי גם בלבוש וגם במבט, בסגנון ההליכה וכו', ברור שרובם המוחלט למדו 3 סדרים.
לא היו שם כמעט 'חרדים מודרניים' אולי קצת בעלי בתים מבוגרים. בציבור החסידי קשה לי יותר להבחין בניואנסים מי לומד ומי עובד, אבל בציבור הליטאי זה היה מובהק ביותר.
שונה מאד מאד מהיום.
אני חושב שזאת הערה כללית לאשכול הזה ולאו דווקא בקשר לגיוס, המצב כיום פשוט שונה בין אם תרצו ובין אם לא.
להמשיך את 'דרך הרב שך' במובן הזה שכולם מחונכים להיות אברכים, ואסור להתגייס לצבא (שזה לא מדוייק שזאת היתה דעת הרב שך אבל נניח), והבנות לא לומדות מקצוע רציני, וכל מה שמביאים תמיד כ'דרך הרב שך' - בכלל לא בהכרח רלוונטי לדור שלנו.
לפני 100 שנה באירופה אנשים המשיכו לחנך כמו שהתרגלו מדורי דורות ובבת אחת דור שלם פרק עול תורה ומצוות (בכל אזור זה קרה בתקופה שונה אבל כל פעם כשזה הגיע לפעמים קיץ אחד וכל העיירה השתנתה לחלוטין כמתואר בכמה ספרים שקראתי על התקופה).
ממש לא בהכרח שמה שעבד בין שנות הל' לשנות הנ' ימשיך לעבוד גם בשנות הפ', ממש אפילו אין שום סיבה לחשוב כך, ויתרה מזאת - רואים בעיניים שזה עובד די חלקי.
גם דרך הרב שך שונה מאד מהדרך שעליה הוא גדל בליטא שבה כמעט כולם עבדו, והוא ראה מה קרה לבני דורו ולדור שאחריו והבין (יחד עם עוד גדולי ישראל כהחזו"א ועוד) שצריך לשנות גישה, גם כיום המצב שונה מאד וברור שצריך לשנות גישה.
אני לא חושב שצריך לשנות דווקא לגישת הרב לבל, אבל להמשיך להתלות ב'דרך הרב שך' זאת טענה לא לעניין.
כמובן שאפשר לקחת מתורתו של מרן הרב שך ואם אינו עניין ככתבו וכלשונו תנהו עניין לדור שלנו, ואפשר לדון בהכל כדרכה של תורה, אבל להמשיך מונוטונית באותה גישה פשוט לא עובד.
למשל נער בישיבה קטנה שבשנות התש"נ חונך שהוא יהיה אברך סביר להניח שאכן הוא יצא אברך, אבל נער בן זמננו שיחונך שחובה להיות אברך סיכוי גדול (סטטיסטית) שהוא ממש לא יצא אברך. וגם האברכים כיום מאד שונים מאז.
זאת הודעה שממש ראוי לדון בה, מקיפה ונוגעת בכל כך הרבה דברים. וזה לא רק בקבוצת ההולכים לאורו של הרב שך, אלא גם בציבור החרדי כולו.
עניין נוסף. אמר לי מישהו שרגיל בהתבוננות מעמיקה על תופעות ועל תהליכים, לא כחוקר,
ששם לב החל ממלחמת העולם הראשונה, ישנו תהליך של דור אחד של התרחקות ממורשת וכו’ ודור הבא של התקרבות.
בשנים הנ’’ל, תש’’ל - תש’’נ, היה דור כמעט ללא נשירה, באופן שלא היה לו אח ורע.
לא נשירה חלקית עצומה, כמו שיש היום ולא פריקת עול כלל, כמעט. היו בודדים ממש.
וההתקרבות, בגלל מלחמת ששת הימים וניסיה ובגלל מוראות יום כיפור ושברה, הייתה אדירה.
היום, הרבה מאוד בגלל האינטרנט, אנו בדור הפוך רח’’ל.