מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גם זה הבל
הודעות: 344
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

הודעהעל ידי גם זה הבל » ה' יוני 23, 2011 9:51 pm

הפמ"ג מביא הלצה שאומרים על פרשת קורח שפרשה זו יפה נדרשת, שהבי' שכל הפרשות יש להם זמן סוכות בסוכות וכדו' אבל גנות המחלו' תמיד נדרש כי אין שעה שאין מחלו'.
ומביא שמחלו' מתחילה בביהמ"ד וממליץ עליהם הפסוק שתולים בבית ה' ולומדים ששתול על פלגי מים ומובא שמחלו' נמשל למים בחצרות כו' יפריחו.
ה' יתן אהבה ואחדות ויאלנו אמן. [ספר תיבת גמא פרשת קורח]

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ה' יוני 23, 2011 10:06 pm

שמעתי פעם מליצה 'קשה עלי- פרידתכם' דהיינו שמחלוקת הגורמת לפירוד קשה על הקב"ה.
אבל באמת טמון בזה משהו יותר חזק. כי קשה לקב"ה שאת המחלוקת תולים כל הצדדים בו. קשה ש'עלי' פרידתכם.
וכמצוי היום שהכל לשם שמים, כמובן.

נאשער
הודעות: 624
הצטרף: ד' מרץ 02, 2011 2:49 pm

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

הודעהעל ידי נאשער » ו' יוני 24, 2011 2:14 pm

כמדומני שזהו מהבא"ח,ובני קרח לא מתו,שבני קרח-ה"ה תולדותיו שהוא המחלוקת-לא מתו,והם בכל דור ודור בכל שעה ושעה,ד' ישמרנו ויצילנו.

הפלא ופלא
הודעות: 362
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 3:24 pm

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

הודעהעל ידי הפלא ופלא » א' יוני 26, 2011 2:31 am

הרה"ק מהר"ש מבאבוב היה רב בווישניצא, וסבל שם מרדיפות ומחלוקות וכו'.
כאשר כתב פעם מכתב, והיה זה בפרשת קרח, כתב בתחילת המכתב: פה קרח, פרשת ווישניצא...

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

הודעהעל ידי עשוי לנחת » א' יוני 17, 2012 9:49 am

הקפצה - פרשת שבוע

חיס
הודעות: 1418
הצטרף: ב' יולי 18, 2011 2:03 pm

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

הודעהעל ידי חיס » א' יוני 17, 2012 12:10 pm

ישראל הר כסף כתב:שמעתי פעם מליצה 'קשה עלי- פרידתכם' דהיינו שמחלוקת הגורמת לפירוד קשה על הקב"ה.
אבל באמת טמון בזה משהו יותר חזק. כי קשה לקב"ה שאת המחלוקת תולים כל הצדדים בו. קשה ש'עלי' פרידתכם.
וכמצוי היום שהכל לשם שמים, כמובן.


כנראה שהתכוונת למימרא של "אהבת שלום" מקוסוב זי"ע
קבצים מצורפים
אהבת שלום קוסוב.gif
אהבת שלום קוסוב.gif (18.26 KiB) נצפה 5326 פעמים

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' יוני 21, 2014 10:30 pm

עוד בענין 'יפה נדרשת'
במקו"א הבאתי אשר שמעתי בזה רעיון נאה משמו של הגאון רבי אברהם י. הכהן פאם זצ"ל ריש מתיבתא תורה ודעת, דנראה ביאור הדברים, דאין כאן רק מראה מקום עם 'הסכמה' בעלמא, אלא דרש"י הוא אבי אבות מפרשי הפשט, וכמו שכתב בכמה דוכתי: ואני לפרש פשוטו של מקרא באתי, ואמנם על דרך כלל הדרש אינו עולה בקנה אחד עם הפשט ושני שבילין הן. ברם, כאן בפר' קרח - בא רש"י ואומר - הפשט עולה יפה עם הדרש והיו לאחדים.

ולפי"ז הוסיף עוד במה שנהוג ומקובל בישראל לברך בעת חיתום קישור התנאים שבין חתן וכלה, יעלה הזיווג יפה, דלפי האמור נמצא דמטבע הלשון 'יפה' הוא כאשר הפשט והדרש עולים בקנה אחד. וזאת היא הברכה לחתן ולכלה. שכן אמרו בקידושין (ל,ב) לפרש המקרא 'וראה חיים עם האשה אשר אהבת' על לימוד התורה, ומברכים אנו את החתן והכלה שאמנם, דרש זה יעלה יפה עם הפשט, יחד עם לקיחת האשה כפשוטו יהא לקיחת התורה, וזהו יעלה הזיווג יפה יפה.

ועוד שמעתי בשם הגאון רבי מיכל זילבר שליט"א שאמר בזה, דהנה מצינו בדברי חז"ל בכמה דוכתי מעלת 'נאה דורש ונאה מקיים' (יעויין חגיגה יד, ב; יבמות סג, ב), וכן אמרו בירושלמי 'נאים הדברים כשהן יוצאין מידי עושיהן'. והנה בכל מגיד או בעל דרשן שדורש באיזה דבר חיזוק, תמיד תהיה הטענה כנגדו 'אם אמר לו טול קיסם מבין עיניך, אמר לו טול קורה מבין עיניך', אם זה על שקידת התורה או על תפילה וכד', אבל בנושא של מחלוקת יוכל כל אחד להיות נאה דורש, שהרי יטען שהוא נאה מקיים, כי הקולר תלוי בבעל דבביה, והינו הוא ה'בעל מחלוקת'.

סגי נהור
הודעות: 5685
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

הודעהעל ידי סגי נהור » ש' יוני 21, 2014 11:19 pm

נוטר הכרמים כתב:עוד בענין 'יפה נדרשת'
במקו"א הבאתי אשר שמעתי בזה רעיון נאה משמו של הגאון רבי אברהם י. הכהן פאם זצ"ל ריש מתיבתא תורה ודעת, דנראה ביאור הדברים, דאין כאן רק מראה מקום עם 'הסכמה' בעלמא, אלא דרש"י הוא אבי אבות מפרשי הפשט, וכמו שכתב בכמה דוכתי: ואני לפרש פשוטו של מקרא באתי, ואמנם על דרך כלל הדרש אינו עולה בקנה אחד עם הפשט ושני שבילין הן. ברם, כאן בפר' קרח - בא רש"י ואומר - הפשט עולה יפה עם הדרש והיו לאחדים.

ולפי"ז הוסיף עוד במה שנהוג ומקובל בישראל לברך בעת חיתום קישור התנאים שבין חתן וכלה, יעלה הזיווג יפה, דלפי האמור נמצא דמטבע הלשון 'יפה' הוא כאשר הפשט והדרש עולים בקנה אחד. וזאת היא הברכה לחתן ולכלה. שכן אמרו בקידושין (ל,ב) לפרש המקרא 'וראה חיים עם האשה אשר אהבת' על לימוד התורה, ומברכים אנו את החתן והכלה שאמנם, דרש זה יעלה יפה עם הפשט, יחד עם לקיחת האשה כפשוטו יהא לקיחת התורה, וזהו יעלה הזיווג יפה יפה.


וקדמו אדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל בפנינה נאה בדומה לזה, שהרי הקושיא פשוטה - מה לרש"י 'לחלק ציונים' למדרשי חז"ל? אלא שכפי שכתב רש"י בעצמו, אינו מביא מדרש אלא במקום שהאגדה מיישבת פשטי המקראות, היינו שפשט הכתוב זקוק לאגדה זו. וזהו "יפה", שהרי לימדנו רש"י (שבת ס"ג.) גבי נשיאת כלי זין בשבת לעת"ל, שאע"פ שבזמן הזה תכשיטים הם לו, לעת"ל מתוך שאינו צריך אינו נאה. וכאן, כיון שהפשט זקוק לאגדה זו, הרי גם בדרך הפשט "יפה נדרשת".

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

הודעהעל ידי לייטנר » א' יוני 22, 2014 1:08 am

רש"י "מחלק ציונים" למדרשי חז"ל גם בויקרא ג יז: "יפה מפורש בתורת כהנים כל הפסוק הזה".

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' יוני 18, 2017 6:06 am

נאשער כתב:כמדומני שזהו מהבא"ח,ובני קרח לא מתו,שבני קרח-ה"ה תולדותיו שהוא המחלוקת-לא מתו,והם בכל דור ודור בכל שעה ושעה,ד' ישמרנו ויצילנו.

אכן
וכעי"ז אגרא דכלה
ובני קרח לא מתו. שמעתי מאת כבוד אדמו"ר הרב הק' מה"ר מנחם מענדיל זצוק"ל [מרימינוב] רמז הפסוק ובני קרח לא מתו. הגם כי קרח בעל המחלוקת מת, עכ"ז בני קרח תלמידיו בעלי המחלוקת לא מתו, כי בכל דור ודור יש ניגוד מבעלי המחלוקת על הצדיקים וההולכים בתום, ונ"ל דנפקא מינה למיבעי רחמי:
ועי"ע בתולדות יעקב יוסף פר' קרח או' ג ובשפתי דעת לבעל הכלי יקר וכעי"ז כתב בעוללות אפרים על אגדתא דרבב"ח תא ואחוי לך בלועי דקרח
קבצים מצורפים
בן איש חי - דרשות.PDF
(437.51 KiB) הורד 227 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב א' יוני 18, 2017 5:57 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

הודעהעל ידי קראקובער » א' יוני 18, 2017 7:38 am

סגי נהור כתב:
וקדמו אדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל בפנינה נאה בדומה לזה, שהרי הקושיא פשוטה - מה לרש"י 'לחלק ציונים' למדרשי חז"ל? אלא שכפי שכתב רש"י בעצמו, אינו מביא מדרש אלא במקום שהאגדה מיישבת פשטי המקראות, היינו שפשט הכתוב זקוק לאגדה זו. וזהו "יפה", שהרי לימדנו רש"י (שבת ס"ג.) גבי נשיאת כלי זין בשבת לעת"ל, שאע"פ שבזמן הזה תכשיטים הם לו, לעת"ל מתוך שאינו צריך אינו נאה. וכאן, כיון שהפשט זקוק לאגדה זו, הרי גם בדרך הפשט "יפה נדרשת".


וקדם לשניהם הט"ז בפירושו עה"ת.

ש. ספראי
הודעות: 1708
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

הודעהעל ידי ש. ספראי » א' יוני 18, 2017 8:59 am

נוטר הכרמים כתב:עוד בענין 'יפה נדרשת'
במקו"א הבאתי אשר שמעתי בזה רעיון נאה משמו של הגאון רבי אברהם י. הכהן פאם זצ"ל ריש מתיבתא תורה ודעת, דנראה ביאור הדברים, דאין כאן רק מראה מקום עם 'הסכמה' בעלמא, אלא דרש"י הוא אבי אבות מפרשי הפשט, וכמו שכתב בכמה דוכתי: ואני לפרש פשוטו של מקרא באתי, ואמנם על דרך כלל הדרש אינו עולה בקנה אחד עם הפשט ושני שבילין הן. ברם, כאן בפר' קרח - בא רש"י ואומר - הפשט עולה יפה עם הדרש והיו לאחדים. .



מזרחי (רא"ם) במדבר פרק טז

ויקח קרח פרשה זו יפה נדרשת במדרש רבי תנחומא. כלומר, שהוא קרוב לפשוטו של מקרא, ולא נצטרך לפרשו לפי פשוטו כמנהגו בשאר המקומות.

סגי נהור
הודעות: 5685
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

הודעהעל ידי סגי נהור » א' יוני 18, 2017 10:02 am

קראקובער כתב:
סגי נהור כתב:
וקדמו אדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל בפנינה נאה בדומה לזה, שהרי הקושיא פשוטה - מה לרש"י 'לחלק ציונים' למדרשי חז"ל? אלא שכפי שכתב רש"י בעצמו, אינו מביא מדרש אלא במקום שהאגדה מיישבת פשטי המקראות, היינו שפשט הכתוב זקוק לאגדה זו. וזהו "יפה", שהרי לימדנו רש"י (שבת ס"ג.) גבי נשיאת כלי זין בשבת לעת"ל, שאע"פ שבזמן הזה תכשיטים הם לו, לעת"ל מתוך שאינו צריך אינו נאה. וכאן, כיון שהפשט זקוק לאגדה זו, הרי גם בדרך הפשט "יפה נדרשת".


וקדם לשניהם הט"ז בפירושו עה"ת.

ישר כח (אם כי עיקר הווארט הוא כמובן הקישור לדברי רש"י במס' שבת).

מעניין מה שכותב שם הט"ז בקושייתו, שאסור לומר גם "שמועה זו נאה" לחוד, ולא רק "שמועה זו נאה ושמועה זו אינה נאה". דומה שעמא דבר אין מקפידים על כך. ויש לעיין אם מצאנו חולקים להדיא.

מה שנכון נכון
הודעות: 11810
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' יוני 18, 2017 10:03 am

סגי נהור כתב:מעניין מה שכותב שם הט"ז בקושייתו, שאסור לומר גם "שמועה זו נאה" לחוד, ולא רק "שמועה זו נאה ושמועה זו אינה נאה". דומה שעמא דבר אין מקפידים על כך. ויש לעיין אם מצאנו חולקים להדיא.

ראה יבי"א ח"ב יו"ד סט"ז.

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » א' יוני 18, 2017 6:49 pm

דבר בעתו מה טוב, עתה כשכולנו עסוקים בפרשת קרח.

שמואל דוד
הודעות: 6544
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' יוני 21, 2020 7:18 pm

מה שנכון נכון כתב:
סגי נהור כתב:מעניין מה שכותב שם הט"ז בקושייתו, שאסור לומר גם "שמועה זו נאה" לחוד, ולא רק "שמועה זו נאה ושמועה זו אינה נאה". דומה שעמא דבר אין מקפידים על כך. ויש לעיין אם מצאנו חולקים להדיא.

ראה יבי"א ח"ב יו"ד סט"ז.

אפשר לשלוח?

יהודה בן יעקב
הודעות: 2985
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » א' יוני 21, 2020 8:14 pm

יביע אומר.docx
(21.51 KiB) הורד 179 פעמים

שמואל דוד
הודעות: 6544
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' יוני 21, 2020 9:49 pm

יישר כח

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

הודעהעל ידי עליך עיננו » ב' יוני 07, 2021 1:31 pm

עי' תפארת ישראל בהקדמה למסכת עדויות בשם אביו שכ' בפשיטות שאין כל איסור לומר רק שמועה זו נאה. (לא ראיתי שהובא ביבי"א הנ"ל)


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 120 אורחים