מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכת שהחיינו על קריאת המגילה ביום והכוונה על שאר מצוות היום

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

ברכת שהחיינו על קריאת המגילה ביום והכוונה על שאר מצוות היום

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' פברואר 21, 2021 9:54 pm

דברי המג"א בשם השל"ה ותמיהה בזה

כתב המגן אברהם (סי' תרצב ס"ק א):
ויכוין בברכת שהחיינו ג"כ על משלוח מנות וסעודת פורים שהם ג"כ מצות [של"ה]. ונ"ל דיכוין זה בברכת שהחיינו דיום כי זמנם ביום, ונ"ל דמי שאין לו מגילה לא יברך שהחיינו על משלוח מנות וסעודה דזהו דבר הנהוג בכל יום ובכל שבת וי"ט דהא לא תקנו כלל ברכה עליהם.

והנה בדברי המג"א יש להתבונן, שמתחילה הביא בשם השל"ה לכוין בברכת שהחיינו וסעודת פורים שהם ג"כ מצות, ושוב סייג את הדברים "ונ"ל" שמי שאין לו מגילה לא יברך שהחיינו על משלוח מנות וסעודה שהרי לא תקנו כלל ברכה עליהם, [ואגב שמעינן בדבריו הטעם שלא תקנו כיון שזהו דבר הנהוג בכל יום ובכל שבת ויו"ט].

ומשמע בלשונו שבשיטת השל"ה סבירא ליה שגם בשאין לו מגילה יברך על משלוח מנות וסעודה, וכן ביאר הגאון רבי שמואל אהרן יודלביץ זצ"ל בקובץ מוריה (שנה א קובץ ג - ד עמ' מז, יעו"ש בדבריו).

ולכאורה זהו חידוש גדול דשמעינן ממילא בדברי השל"ה שלא מצינו לזה מקור קדום בדברי הראשונים, ובמשנ"ב (ס"ק א) כתב: וי"א דראוי לברך זמן על היום מפני תקפו של נס שהיה בו וכיון דמזמן לזמן קאתי הרי הוא ככל מועדי ד' שמברכין עליהן זמן, ועיין בבה"ל. ובביאור הלכה האריך בדברי המור וקציעה דסבר הכי.

אכן באמת המור וקציעה מיירי שיברך שהחיינו מצד הזמן והיו"ט דפורים, ואילו במג"א לא מיירי מזה כלל, אלא שמברך על מצוות של משלוח מנות וסעודת פורים.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: ברכת שהחיינו על קריאת המגילה ביום והכוונה על שאר מצוות היום

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' פברואר 21, 2021 9:57 pm

בדברי השל"ה במקורם מבואר שהכוונה היא גם בברכת מקרא מגילה "על קריאת המגילה ועל קיום מה שכתוב במגילה"

אמנם בדברי השל"ה במקורם (מס' מגילה פרק נר מצוה אות ו) נמצא שהנידון הוא ברכת שהחיינו על המצוות ולא על היו"ט, וז"ל,
כשמברכין על קריאת מגילה ושהחיינו, יכוין שיצא בברכות אלו גם על סעודת פורים שיאכל, ומצות משלוח מנות כו', כי סעודת פורים ומשלוח מנות הם גם כן מצות מדברי קבלה, וראוי היה לברך עליהם 'אשר קדשנו במצותיו וציונו' כו' ו'שהחיינו', דהא מזמן לזמן קאתי, כמו שמברכין אנר חנוכה ואקריאת מגילה, רק שהברכות של המגילה קאי על קריאת המגילה ועל קיום מה שכתוב במגילה, דהיינו הסעודה, ומשלוח מנות כו', כמו שהחיינו בקידוש יום טוב סוכות קאי גם על הסוכה (סוכה מו א), על כן צריך השומע הברכות לכוון גם על זה.

והנה בדברי השל"ה מבואר להדיא דלא מיירי לברך שהחיינו על היו"ט דפורים, וגם לא סבירא ליה שנתקנה ברכת שהחיינו על מצוות משלוח מנות וסעודת פורים, שזה לא שמענו מעולם, וכאמור, אלא שביסוד הדבר היה ראוי לתקן על מצוות אלו מדברי קבלה ברכת שהחיינו כיון שהינם מצוות מדברי קבלה ובאים מזמן לזמן.

ובדברי השל"ה כתוב גדר חדש בכוונה בברכת שהחיינו על מצוות אלו, ובלשונו מודגש "הברכות של המגילה", הרי מפורש בלשונו דלא מיירי בקריאת המגילה לחוד, אלא גם בברכת על מקרא מגילה, וכן מפורש בתחילת דבריו "כשמברכין על קריאת מגילה ושהחיינו, יכוין שיצא בברכות אלו". ונותן השל"ה טעם נפלא לדבריו רק שהברכות של המגילה קאי על קריאת המגילה ועל קיום מה שכתוב במגילה.

ובעיקר הדבר, עורר על כך הגאב"ד טבריה, הגרא"ד אויערבאך שליט"א בספר פתחי אברהם (פורים),
וציין עוד שבספר קיצור של"ה שנתחבר ע"י רי"מ עפשטיין ז"ל (נדפס בשנת תמ"ג שנת פטירת המג"א) לא הובאו דבריו בשלימות, ונסתפק שם אם השמטת המג"א מכוונת, יעו"ש.

והגרא"ד שליט"א בדבריו שם ביאר ע"פ דברי הגמ' בסוכה (מו, א): תנו רבנן היו לפניו מצות הרבה, אומר: ברוך אשר קדשנו במצותיו וצונו על המצות. רבי יהודה אומר מברך על כל אחת ואחת בפני עצמה. אמר רבי זירא ואיתימא רבי חנינא בר פפא הלכתא כרבי יהודה. ואמר רבי זירא ואיתימא רבי חנינא בר פפא: מאי טעמא דרבי יהודה דכתיב ברוך ה' יום יום, וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו, אלא בא לומר לך בכל יום ויום תן לו מעין ברכותיו, הכא נמי בכל דבר ודבר תן לו מעין ברכותיו.

ופירש"י: כל יום ויום מעין ברכותיו - של שבת מעין של שבת, של חול מעין של חול, של יום טוב מעין של יום טוב, המאורע.

ולפי"ז נמצא שאע"פ שבשאר מצוות קיי"ל דמברך על כל אחת ואחת בפנ"ע, כי כל מצוה היא דבר בפנ"ע, אולם בפורים את כל המצוות של פורים אפשר לכלול בברכה אחת, שהרי כולם מעין ברכותיו של אותו יום, וענינם כולם אחד.

וזהו שכתב השל"ה לכוין כן בברכת מקרא מגילה משום שבמגילה כתובים כל מצוות היום, והמקרא הוא על מנת לקיים, וכמו שכתוב בה (אסתר ט, כח): וְהַיָּמִ֣ים הָ֠אֵלֶּה נִזְכָּרִ֨ים וְנַעֲשִׂ֜ים בְּכָל־דּ֣וֹר וָד֗וֹר. ופירש"י, נזכרים - בקריאת מגילה: ונעשים - משתה ושמחה ויום טוב לתת מנות ומתנות.

ומובא שם "רבינו שליט"א הנהיג בבית מדרשו להכריז לפני קריאת המגילה ביום, לכוין גם בברכת המגילה וגם בשהחיינו על כל מצוות היום".

ונראה לבאר באופן נוסף בס"ד, דהנה כתיב באסתר (ט, כט): וַ֠תִּכְתֹּב אֶסְתֵּ֨ר הַמַּלְכָּ֧ה בַת־אֲבִיחַ֛יִל וּמָרְדֳּכַ֥י הַיְּהוּדִ֖י אֶת־כָּל־תֹּ֑קֶף לְקַיֵּ֗ם אֵ֣ת אִגֶּ֧רֶת הַפּוּרִ֛ים הַזֹּ֖את הַשֵּׁנִֽית.

ובביאור הגר"א על דרך הפשט, פי' כתבו את כל המגילה ברוח הקדש ושלחו באגרת וז"ש לקיים את אגרת הפורים הזאת, פי' שיקראו ויקיימו מה שבתוכה.

והיינו שכאן נתחדש שהקיום הוא מצד שמצוות אלו הינם דברי קבלה וכתובים במגילה, ולא מצד ה'קיימו וקבלו', [והדברים ארוכים מה נאמר ב'קיימו וקבלו', יעוי' בחי' הרמב"ן ריש מגילה ובהשגות הרמב"ן לסה"מ להרמב"ם שורש א].

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: ברכת שהחיינו על קריאת המגילה ביום והכוונה על שאר מצוות היום

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' פברואר 21, 2021 9:57 pm

דברי הפוסקים שכוונת שהחיינו על שאר המצוות אינה דווקא בו ביום

בשו"ע שם סעיף א:
הקורא את המגילה מברך לפניה ג' ברכות: על מקרא מגילה, ושעשה נסים, ושהחיינו; וביום אינו חוזר ומברך: שהחיינו; הגה: וי"א דאף ביום מברך: שהחיינו (טור בשם ר"ת והרא"ש והמגיד), וכן נוהגין בכל מדינות אלו.

והנה בפמ"ג (א"א ס"ק א) כתב: ומיהו להר"מ והמחבר דביום אין מברך שהחיינו, מכוין בשהחיינו דלילה לצאת גם משלוח מנות ומתנות לאביונים אף על פי דלאו זמנה בלילה.

והנה בביאור הלכה כאן בתוך אריכות דבריו הביא דבריו בזה"ל, ומה שמצדד הפמ"ג דלדעת המחבר יוצא בברכת שהחיינו דלילה על משלוח מנות וסעודה דיום לא נהירא וגם ריהטא דלישנא דמ"א לא משמע כן.

ובאמת אין הפמ"ג מצדד כן, אלא אומרו בדרך הכרעה, אלא שזה באמת חידוש מהיכי תיתי שתועיל כוונה כזאת, הרי יש כאן טענה גדולה ש'אין זמנה בלילה'.

וכיוצא בזה מצינו בדברי הפוסקים, מובא בשם ספר חוג הארץ למהר"י אלגזי זצ"ל שנסתפק בדין פורים המשולש, אם ברכת שהחיינו דקריאת המגילה דער"ש פוטר משלוח מנות וסעודת פורים דשבת ויום א'. ובשם מרן הגרש"ז אויערבאך זצוק"ל הביאו שזה פוטר, ושנוהגים להכריז לצאת, יעויין בספר פורים המשולש להגר"ש דבליצקי פ"ב סעיף יח.
ולכאורה זהו תוספת חידוש שתועיל ברכת שהחיינו בהפסק גדול כזה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: ברכת שהחיינו על קריאת המגילה ביום והכוונה על שאר מצוות היום

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' פברואר 21, 2021 9:59 pm

ביאור מחלוקת הראשונים אם מברכין שהחיינו על קריאת המגילה ביום

ונראה להציע כאן עיקר הנידון במחלוקת הרמב"ם ור"ת אם מברכין שהחיינו בשנית על מקרא מגילה ביום, דהנה בביאור הגר"א כאן ביאר ששיטת הי"א מבוססת על כך ש'עיקר קריאתה ביום' כדמייתי ע"ז הגר"א כמה ראיות, ואף הרמב"ם מודה לזה, אלא שהרמב"ם אתי עלה מטעם אחר, "אף על גב דעיקר זמנה ביום כמש"ש, מ"מ כיון שבירך בלילה יצא דלא גרע מאם בירך אסוכה ולולב בשעת עשייה, וכן לכתחילה יש לברך בלילה ומשבירך בלילה אינו מברך ביום כמו בסוכה כמ"ש שם מ"ו א'.

וכוונת רבינו הגר"א דהנה לגבי סוכה מצינו בשו"ע סי' תרמא סעיף א: העושה סוכה, בין לעצמו בין לאחר, אינו מברך על עשייתה אבל שהחיינו היה ראוי לברך כשעושה אותה לעצמו, אלא שאנו סומכים על זמן שאנו אומרים על הכוס של קידוש. הגה: ואם לא אכל לילה ראשונה בסוכה, אף על פי שבירך זמן בביתו, כשאוכל בסוכה צריך לברך זמן משום הסוכה; ואם בירך זמן בשעת עשייה, סגי ליה. (ר"ן פרק לולב וערבה).

ובדברי הר"ן המובאים ברמ"א מבואר שאם בירך בדיעבד ברכת שהחיינו על עשיית הסוכה בעת עשייתה כבר אינו מברך על הזמן בליל יו"ט, וה"נ דימה הגר"א "לכתחילה יש לברך בלילה ומשבירך בלילה אינו מברך ביום".

ברם, מלבד שלא ברירא מהי שיטת הרמב"ם לגבי הנידון הנ"ל בסוכה, שהרי דברי הר"ן הם חידוש על חידוש, והינם מבוססים על שיטת התוס' בהבנת השמועה שם שאמנם ברכת שהחיינו בעת העשיה פוטרת מלברך בליל יו"ט, ושיטת הריטב"א שם שאינה פוטרת, וחוזר ומברך, וע"ז חידש הר"ן שאף אחר דסבירא לן שמברך על הזמן בקידוש, הברכה בדיעבד פוטרתו מן הברכה בקידוש, הדמיון מחודש מאוד, שהרי כאן אין זה מצב של בדיעבד, ולכתחילה אנו מברכים בלילה, ואף שעל ידי כך אנו נפטרים ממילא מברכת שהחיינו על קריאת היום שהיא עיקר.

ומקובל יותר לפרש את שיטת הרמב"ם, דנחלק בעיקר הדבר, והיינו שאין מי שחולק שעיקר מצות קריאת המגילה היא ביום, ועדיין אין זה טעם שלא יצא בברכת שהחיינו של הלילה, אם היינו אותה המצוה של קריאת מגילה, שמקיים אותה לילה ויום, "לקרותה ולשנותה", אלא דאנן סבירא לן דהקריאת מגילה בלילה אינה אותה המצוה של קריאת היום, דקריאת מגילה ביום היא מצוה מדברי קבלה, ואילו הקריאה ביום היא תקנת חכמים.

ולפי"ז מבואר דלשיטת הרמב"ם שאין מברכין שהחיינו על קריאת המגילה ביום, הרי מצות קריאת המגילה דיום ודלילה אחת היא, וחז"ל בתקנתם לקרות המגילה בלילה לא תקנו תקנה חדשה, אלא הוסיפו והרחיבו את קיום מצות קריאת המגילה מדברי קבלה.

ומעתה נראה שזה ביאור דברי הפמ"ג שבברכת שהחיינו על מקרא מגילה בלילה מכוין גם על שאר מצוות היום, שאף שמצוות אלו אין זמנם בלילה אלא רק ביום, מ"מ גם קריאת המגילה בלילה אינה מצוה מיוחדת של לילה, אלא קיום רחב יותר של המצוה לקרות המגילה ביום, ועדיין צ"ע.

אולם לפי מה שנתבאר בדברי השל"ה, את"ש ברווחא, כי אין גדר הכוונה להוציא בשהחיינו את שאר מצוות היום, אלא את המצוות הכתובות במגילה, שהברכות של המגילה קאי על קריאת המגילה ועל קיום מה שכתוב במגילה, וזה יתכן גם למצוות שאינם בו ביום, ויכול לכוין בקריאת המגילה דיום ו' על מצוות משלוח מנות וסעודת פורים דשבת ויום א'.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: ברכת שהחיינו על קריאת המגילה ביום והכוונה על שאר מצוות היום

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' פברואר 21, 2021 10:00 pm

מנהג מהר"ם מרוטנבורג לברך שהחיינו בלחש "לאפוקי מידי כל רבוותא"


בדרכי משה (ס"ק א) איתא:
והמרדכי כתב פרק קמא דמגילה (סי' תשפא) דהר"מ היה מברך שהחיינו בלחש תוך שהקהל היו עונין אמן לאפוקי מידי כל רבוותא, וכן הוא בהגהות מיימוניות בפרק א' דהלכות מגילה.

וכן מובא בספר האגור (הל' פורים סי' אלף נח), ובמהרי"ל (הל' שופר אות ו): וכדאיקלע יום ראשון בשבת מברכינן זמן בשני, הואיל ואין תוקעין בראשון. אכן כששניהם בחול מברכין זמן בראשון ולא בשני, גם לא יברך בשני זמן אפי' בלחש בשעה שעונין הציבור אמן דדוקא במגילה עבדינן הכי, וכן באגודה פ' אחרון דר"ה ופ"ק דמגילה.

וצ"ב טובא, מה הכוונה "לאפוקי מידי כל רבוותא", הרי בודאי שלשיטת הרמב"ם ודעימיה דסברי שאין מברכין שהחיינו על קריאת המגילה ביום, וסברי שכבר יצא ידי חובת שהחיינו כשבירך על הקריאה בלילה, ברכת שהחיינו על הקריאה ביום היא ברכה לבטלה, ומה לי אם יברך אותה הש"ץ בקול רם או יברך השומע בלחש.

והיה מקום לפלפל דמהר"ם מרוטנבורג לא בירך שהחיינו רק מצד מצות קריאת מגילה לחוד, אלא שהחיינו על היום של פורים שנעשה בו תוקפו של נס, ואף ששיטה זו נדחית להלכה בדברי הפוסקים [ומיהו המשנ"ב לא דחאה בשתי ידיו, עי' משנ"ב וביאור הלכה כאן ובהל' חנוכה סי' תרעו שעה"צ ס"ק ג], הנה מצינו בשו"ת מהר"ם מרוטנבורג (דפוס פראג סי' נז) וז"ל, ששאלת הרואה שבירך זמן בלילה ראשונה של חנוכה ולא הדליק אם בלילה בא להדליק אם יחזור ויברך זמן, נ"ל שאין לברך חדא דלא אמרי' תרי זימני' זמן על המצוה. ועוד כיון דזמן אפי' אמר בשוק יצא דלא גרע מי שברך על הראייה ממי שברך בשוק דאינה חוזר ואומרה על הכוס ביום טוב.

ומשמע בדבריו שיש מקום לברך על היו"ט דחנוכה גם בלא שום ראיה "אפילו אמר בשוק", ויש לצדד דכן הוא בפורים.

אולם באמת קשה לומר שע"י תחבולה זו יצא מידי כל רבוותא, שבודאי שיטה זו דחויה הרבה יותר מאשר הנידון אם לברך שהחיינו על מקרא מגילה.

ברם, לפי כל האמור בס"ד נראה שאין הנידון כאן מצד ברכה לבטלה לחוד, אלא שמי שמברך שהחיינו על קריאת המגילה ביום הרי הוא כמזלזל בתקנת הקריאה דלילה שאינה אלא מתקנה בעלמא, ואין בה קיום של מצות מקרא מגילה מדברי קבלה, וזוהי התחבולה שנקט מהר"ם לברך שהחיינו על קריאת המגילה ביום בלחש, שבכה"ג אין כאן זלזול במקרא מגילה של לילה, ועיין.

לבי במערב
הודעות: 9355
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ברכת שהחיינו על קריאת המגילה ביום והכוונה על שאר מצוות היום

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' פברואר 22, 2021 12:57 am

ייש"כ!

ולפי דרכנו למדנו, שזמן עניית ה'אמן' בבית־מדרשו של מהר"ם מרוטנבורג הי' בו כדי להתחיל ברכה ולסיימה...


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים