מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אם למקרא השלם מכת"י

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
אם למקרא
הודעות: 29
הצטרף: ו' נובמבר 15, 2019 10:18 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי אם למקרא » ב' יוני 05, 2023 9:42 am

אם למקרא נשא 1.png
אם למקרא נשא 1.png (92.05 KiB) נצפה 2064 פעמים


אם למקרא נשא 2.png
אם למקרא נשא 2.png (77.99 KiB) נצפה 2064 פעמים


אם למקרא נשא 3.png
אם למקרא נשא 3.png (88.45 KiB) נצפה 2064 פעמים


אם למקרא נשא 4.png
אם למקרא נשא 4.png (82.93 KiB) נצפה 2064 פעמים


אם למקרא נשא 5.png
אם למקרא נשא 5.png (97.16 KiB) נצפה 2064 פעמים

אם למקרא
הודעות: 29
הצטרף: ו' נובמבר 15, 2019 10:18 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי אם למקרא » ב' יוני 05, 2023 9:44 am

אם למקרא בהעלותך 1.png
אם למקרא בהעלותך 1.png (87.52 KiB) נצפה 2064 פעמים


אם למקרא בהעלותך 2.png
אם למקרא בהעלותך 2.png (80.94 KiB) נצפה 2064 פעמים


אם למקרא בהעלותך 3.png
אם למקרא בהעלותך 3.png (98.45 KiB) נצפה 2064 פעמים


אם למקרא בהעלותך 4.png
אם למקרא בהעלותך 4.png (91.93 KiB) נצפה 2064 פעמים


אם למקרא בהעלותך 5.png
אם למקרא בהעלותך 5.png (80.9 KiB) נצפה 2064 פעמים


אם למקרא בהעלותך 6.png
אם למקרא בהעלותך 6.png (35.22 KiB) נצפה 2064 פעמים

במסתרים
הודעות: 1962
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי במסתרים » ב' יוני 05, 2023 9:55 am

בפרשת תצוה כתבו על ונקדש שהוא בקמץ בברויאר, וליתא.

מעט דבש
הודעות: 4056
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' יוני 05, 2023 10:29 am

אכן, וכמבואר כאן.

במסתרים
הודעות: 1962
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי במסתרים » א' יוני 11, 2023 7:02 pm

בפ' בהעלותך כתבו להפסיק מעט: כל היום ההוא, וכל הלילה.

וכהנה עוד.

מה המקור לזה? כאשר רצתה המסורת להפסיק נתנה פסיק. מנלן להוסיף הפסקות מדעתנו?

כדכד
הודעות: 8574
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי כדכד » א' יוני 11, 2023 7:08 pm

מנלן להוסיף הפסקות? מדעתנו!
גם אם המסורה לא נתנה פסיק הרי שפשוט מסברא להפסיק שם.
לענ"ד אין כוונת ההפסקה שצריך להפסיק שם אלא בעיקר שלא תשתמע ההפסקה לאחר תיבת היום ואת תיבת ההוא יסמיכו ל"וכל הלילה" כפי שמתבקש מאופן נגון הטעמים המקובל

אם למקרא
הודעות: 29
הצטרף: ו' נובמבר 15, 2019 10:18 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי אם למקרא » ד' פברואר 28, 2024 10:35 am

אם למקרא - כי תשא1.png
אם למקרא - כי תשא1.png (100.42 KiB) נצפה 1597 פעמים


אם למקרא - כי תשא3.png
אם למקרא - כי תשא3.png (114.76 KiB) נצפה 1597 פעמים


אם למקרא - כי תשא2.png
אם למקרא - כי תשא2.png (99.67 KiB) נצפה 1597 פעמים


אם למקרא - כי תשא5.png
אם למקרא - כי תשא5.png (101.12 KiB) נצפה 1597 פעמים


אם למקרא - כי תשא4.png
אם למקרא - כי תשא4.png (94.04 KiB) נצפה 1597 פעמים


אם למקרא - כי תשא6.png
אם למקרא - כי תשא6.png (72.55 KiB) נצפה 1597 פעמים


אם למקרא - כי תשא7.png
אם למקרא - כי תשא7.png (85.47 KiB) נצפה 1597 פעמים

אם למקרא
הודעות: 29
הצטרף: ו' נובמבר 15, 2019 10:18 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי אם למקרא » ו' מאי 03, 2024 9:58 am

אם למקרא - אחרי1.png
אם למקרא - אחרי1.png (87.84 KiB) נצפה 780 פעמים


אם למקרא - אחרי2.png
אם למקרא - אחרי2.png (99.19 KiB) נצפה 780 פעמים


אם למקרא - אחרי3.png
אם למקרא - אחרי3.png (80.84 KiB) נצפה 780 פעמים

אם למקרא
הודעות: 29
הצטרף: ו' נובמבר 15, 2019 10:18 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי אם למקרא » ה' מאי 09, 2024 2:47 pm

אם למקרא - קדושים1.png
אם למקרא - קדושים1.png (90.37 KiB) נצפה 661 פעמים


אם למקרא - קדושים2.png
אם למקרא - קדושים2.png (97.63 KiB) נצפה 661 פעמים


אם למקרא - קדושים3.png
אם למקרא - קדושים3.png (84.7 KiB) נצפה 661 פעמים

אם למקרא
הודעות: 29
הצטרף: ו' נובמבר 15, 2019 10:18 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי אם למקרא » א' מאי 26, 2024 2:18 pm

אם למקרא - בהר1.png
אם למקרא - בהר1.png (92.69 KiB) נצפה 521 פעמים


אם למקרא - בהר2.png
אם למקרא - בהר2.png (114.75 KiB) נצפה 521 פעמים


אם למקרא - בהר3.png
אם למקרא - בהר3.png (27.75 KiB) נצפה 521 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15770
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אם למקרא השלם מכת"י - פרשת בראשית

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' מאי 28, 2024 3:43 pm

איש_ספר כתב:
איש_ספר כתב:
אהוד לב כתב:ומעניין לעניין באותו עניין, יש להעיר כי לפי אנשי מזרח אפשר להבין בפשטות את דרשת חז"ל בסוטה ל"ה ע"א על דברי המרגלים "לא נוכל לעלות כי חזק הוא ממנו, אמר רבי חנינא בר פפא דבר גדול דיברו מרגלים באותה שעה, כי חזק הוא ממנו, אל תקרי ממנו אל ממנו, כביכול אפילו בעל הבית אינו יכול להוציא כליו משם". ועיין רש"י שם, אך לשיטת אנשי מזרח הדברים פשוטים, וכ"כ בהגהות חכמת מנוח לסוטה שם וזו כנראה כוונת תוס' בריש דבריו בערכין ט"ו ואכמ"ל.

עוד מדברי הס"ק בהסכמתו לקונטרס כללי הקריאה הנכונה ממהר"ר יוסף זליכה זצ"ל
הסכמה.jpg
הסכמה.jpg (81.48 KiB) נצפה 474 פעמים


מעט דבש כתב:הדברים מחודשים.
מה שמשמיטים הדגש החזק, אין כאן איזה 'מנהג', אלא הוא חוסר דקדוק בעלמא.
ולמה לקבוע זאת ל'מנהג', שכאן מדגישים וכאן לא.
אם כבר שמים לב לדקדק, יש להדגיש את כל הדגשים כמשפטם.

הדר הוא לכל חסידיו
חזר בו.png
חזר בו.png (101.71 KiB) נצפה 473 פעמים

אם למקרא
הודעות: 29
הצטרף: ו' נובמבר 15, 2019 10:18 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי אם למקרא » א' יוני 16, 2024 1:03 am

אם למקרא - במדבר1.png
אם למקרא - במדבר1.png (94.63 KiB) נצפה 385 פעמים


אם למקרא - במדבר2.png
אם למקרא - במדבר2.png (115.8 KiB) נצפה 385 פעמים


אם למקרא - במדבר3.png
אם למקרא - במדבר3.png (100.01 KiB) נצפה 385 פעמים


אם למקרא - במדבר4.png
אם למקרא - במדבר4.png (78.43 KiB) נצפה 385 פעמים

מעט דבש
הודעות: 4056
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: אם למקרא השלם מכת"י - פרשת בראשית

הודעהעל ידי מעט דבש » א' יוני 16, 2024 1:07 am

איש_ספר כתב:יש"כ לרב מעט דבש על דבריו הכללים והיסודיים, אכן דובר ע"כ שיש לעדכן את הספר לפי הכתר. במיוחד לאור זאת שדעתו של הס"ק היה שיש ללכת אחרי הניקוד שבכתר בכ"מ. יתכן שבשעת כתיבת הדברים לא היה לפניו עדיין את התנ"ך של ברויאר.

יש לציין שבפרשת במדבר (ג, כז) הכריע שלא כמיוחס לכתר ארם צובה.

במסתרים
הודעות: 1962
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי במסתרים » א' יוני 16, 2024 7:17 am

קרוב למה שהערתי כבר, צ"ע בהוראה להפסיק בסוף הפסוק הראשון של ספר במדבר.
הטעמים הפסיקו באופן אחר וכל קריאתנו על פיהם.

אהוד לב
הודעות: 19
הצטרף: ד' אוקטובר 23, 2019 2:29 pm

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי אהוד לב » ו' יוני 21, 2024 4:02 pm

במסתרים כתב:קרוב למה שהערתי כבר, צ"ע בהוראה להפסיק בסוף הפסוק הראשון של ספר במדבר.
הטעמים הפסיקו באופן אחר וכל קריאתנו על פיהם.



הגם שטעמי המקרא הפסיקו הפסקה עיקרית באתנחתא, וכדבריך, עם זאת בחצי השני של הפסוק שמתחיל במילים "באחד לחודש השני", ההפסקה העיקרית היא בטיפחא שלפני תיבת "לאמור", ועל כן ראוי להפסיק שם ולא לקרוא ברצף "מארץ מצרים לאמור".

במסתרים
הודעות: 1962
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי במסתרים » ו' יוני 21, 2024 8:05 pm

אהוד לב כתב:ראוי להפסיק שם

לא יותר מבאתנחתא.
(קראת את ההוראה וטעמה?)

גם על ההפסק שלך בטפחא להיכר יש לדון, לפי שהוא נעשה ממילא ע"י הטעמים. ומ"ש בש"ע להפסיק בק"ש לפני על לבבך י"ל דהיינו כשקורא בלי טעמים, או שיזהר להפסיק על פיהם.

אם למקרא
הודעות: 29
הצטרף: ו' נובמבר 15, 2019 10:18 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי אם למקרא » א' יוני 30, 2024 1:53 am

אם למקרא - שלח1.png
אם למקרא - שלח1.png (80.43 KiB) נצפה 196 פעמים


אם למקרא - שלח2.png
אם למקרא - שלח2.png (101.63 KiB) נצפה 196 פעמים


אם למקרא - שלח3.png
אם למקרא - שלח3.png (82.86 KiB) נצפה 196 פעמים


אם למקרא - שלח4.png
אם למקרא - שלח4.png (84.97 KiB) נצפה 196 פעמים


אם למקרא - שלח5.png
אם למקרא - שלח5.png (94.29 KiB) נצפה 196 פעמים


אם למקרא - שלח6.png
אם למקרא - שלח6.png (44.09 KiB) נצפה 196 פעמים

מעט דבש
הודעות: 4056
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי מעט דבש » א' יוני 30, 2024 1:59 am

יג, לא - לגבי מילת 'ממנו', חזר בו הגרש"ד, ראה לעיל.

לגבי בן אשר ובן נפתלי - ראה כאן.

במסתרים
הודעות: 1962
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי במסתרים » ב' יולי 01, 2024 3:58 am

ועל יד הירדן - מה שהקשה על פירוש רש"י לכאורה לק"מ, כי גם אם "ועל יד" במשמעות 'אצל' נוהגים הטעמים לפי פשט התיבות: על, ידו של פלוני.

[אני ה"א - בשם שע"ת ליזהר בטפחא ב'אני'. כל רואה ישאל והלא כתוב 'כי אני ה"א' והטפחא בשם, וכבר נשמר מזה בעל שתי ידות (הובא בשל"ה מסכת תמיד):
לבד כשיבא מלת כי בתביר קודם לה, לפי שאי אפשר לטרחא לבא אחר תביר אם לא במאריך באמצע, עכ"ל.
מ"ש 'אי אפשר' אין כוונתו שלא יבוא כה"ג, כי מצינו 'נרות המערכה ואת-כל-כליה', אלא שבפסוק זה א"א, ולבאר יותר נצרכת הרחבה קצת.]

אם למקרא
הודעות: 29
הצטרף: ו' נובמבר 15, 2019 10:18 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי אם למקרא » א' יולי 14, 2024 3:21 pm

אם למקרא - חוקת1.png
אם למקרא - חוקת1.png (89.39 KiB) נצפה 60 פעמים


אם למקרא - חוקת2.png
אם למקרא - חוקת2.png (92.04 KiB) נצפה 60 פעמים


אם למקרא - חוקת3.png
אם למקרא - חוקת3.png (93.56 KiB) נצפה 60 פעמים


אם למקרא - חוקת4.png
אם למקרא - חוקת4.png (51.63 KiB) נצפה 60 פעמים

כמהים_
הודעות: 55
הצטרף: א' מאי 12, 2024 12:11 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי כמהים_ » א' יולי 14, 2024 4:29 pm

אפשר שזו שאלת בורות, אך אין הבישן למד: מה המקור למש"כ שם שההפסקה אחרי פסק גדולה מההפסקה אחרי לגרמיה? מסברא, תמיד הנחתי שפסק מפסיק פחות מכל הטעמים המפסיקים, והא ראיה, שלעולם אינו בא אחר טעם מפסיק אלא רק אחר טעם מחבר.

במסתרים
הודעות: 1962
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי במסתרים » א' יולי 14, 2024 5:00 pm

כמהים_ כתב:לעולם אינו בא אחר טעם מפסיק אלא רק אחר טעם מחבר

מפני שטעם שמפסיק בעצם אינו צריך להפסק שני.

לא אחרי כל טעם מפסיק רגילים להפסיק (כגון פשטא), ואולי הנגינה עצמה מפסקת (אף שאין נשמע כ"כ לאזנינו), משא"כ בפסיק שכל ההפסק הוא בזמן.

כמהים_
הודעות: 55
הצטרף: א' מאי 12, 2024 12:11 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי כמהים_ » א' יולי 14, 2024 5:10 pm

במסתרים כתב:מפני שטעם שמפסיק בעצם אינו צריך להפסק שני.

תינח אם אכן הפסקת הטעם גדולה מהפסקת הפסק, אבל אילו הפסקה הפסק גדולה מהפסקת הטעם, מ"ט לא יבוא פסק אחריו "להגדיל" ההפסקה (במקום שראוי לפסק)?
ומ"מ, אשמח למקורות לכאן או לכאן.

במסתרים
הודעות: 1962
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי במסתרים » א' יולי 14, 2024 7:07 pm

כמהים_ כתב:תינח אם אכן הפסקת הטעם גדולה מהפסקת הפסק, אבל אילו הפסקה הפסק גדולה מהפסקת הטעם, מ"ט לא יבוא פסק אחריו "להגדיל" ההפסקה (במקום שראוי לפסק)?
ומ"מ, אשמח למקורות לכאן או לכאן.

לא יעלה על הדעת.
פסיק בא אחרי משרת דווקא כי אין שם הפסק אבל לסיבה מן הסיבות (כבוד שם שמים, תיבות דומות, ולפעמים לפרש נגד הטעמים, ועוד) יש צורך בו.

אחרי מפסיק לא שייך ואין צורך להגדיל, ואם היה צורך היה בא טעם אחר.

מקורות אשאיר לאחרים. בלא"ה אין כללי הטעמים מסורים בידינו מסיני אלא נבנו ויוסדו על פי הנראה בתנ"ך, ודברים פשוטים אלה תוכל גם אתה להוציא בעיונך.


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים